AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg Skulle behöva hjälp med en liten sqlsats.
Har en tabell. Där finns ett fält som heter [status]. Om satus=0 är svaret "Nej" om det är 1 och större är svaret "Ja".
Skall alltså räkna ut av det totala antalet poster hur många som är "Ja" och hur många som är "Nej". Detta svar skall sen användas för att ta fram en dynamisk graf.
Tack
Andreas
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg select status, count(*) as antal group by status
mvh
AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg Tackar, men hur skall jag ta reda på vilka som är över och under 1, vill ju få ut ett totalt värde, och värdena "ja" och "nej"
Andreas
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Vilken DBMS?
@nders glömde nog en detalj.
AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg Nu då access, sen mysql, så det vore bra ifall det fungerade i båda :)
Andreas
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Det går inte, det skulle vara enklare om alla ja hade samma värde.
Access
select sum(iif(status>0,1,0)) as Ja,
sum(iif(status=0,1,0)) as Nej
from entabell
Mysql
select sum(case when status > 0 then 1 else 0 end) as Ja,
sum(case when status = 0 then 1 else 0 end) as Nej
from entabell
AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg Oki
Ska jag göra flera sqlanrop då, eller vilket kan vara att rekommendera?
Anledningen till att staus är över 1 också är att det är just hur kritisk statusen är.
Andreas
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
LarsG skrev:
@nders glömde nog en detalj.
Japp, jag missade nyckelorden och större.
Mvh,
AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg Vart ligger felet här då?
String sqlc = "select count(Priority) as antac from [URLS] where [Priority] = '0'";
Andreas
AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg Fixat var enkelfnuttarna, nu använder jag koden:
Statement s = con.createStatement();
String sql = "select [Priority], count(*) as antal from [URLS] group by [Priority]";
ResultSet rs = s.executeQuery(sql);
Statement s2 = con.createStatement();
String sqlc = "select count(Priority) as antac from [URLS] where [Priority] = 0";
ResultSet rsc = s2.executeQuery(sqlc);
Verkar ju fruktansvärt onödig.
Andreas