EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg 1. Var finn en BRA manual till vanlig SQL??
2. Den första koden är ett exempel som jag har använt mig av för att lista ut den andra delen. Lite rörigt...
Kan någon vänligen ge ett bra exempel på EXISTS?
'SQL = "SELECT u.x_ID, u.x_firstname, u.x_lastname, u.x_company, 1
' FROM users u WHERE u.x_view = TRUE AND u.x_customer = TRUE AND EXISTS (
' SELECT * from fromStaffToCustomer where x_jobID = " & request("ID") & " and x_customerID = u.x_ID)
SQL = "SELECT list.intID, list.strName, list.dteCreated " _
& "FROM mailinglist list AND EXISTS ( SELECT " _
& " setting.intID, setting.strName, setting.dteCreated, " _
& " setting.steUpdated, setting.dteSendDate, setting.bolSend " _
& " FROM listSettings setting ) WHERE list.intID = settings.intMailinglistID " _
& " ORDER BY list.dteCreated DESC;"
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Problemet är att det inte går att definiera vad som är vanlig SQL eftersom nästan alla leverantörer inte följer standard. Det är alltså bäst att titta i den dokumentation som finns för den specifika dbms du använder.
ditt första exempel är ett bra exempel på exists.
Din andra är konstig eftersom det är irrelevant vad som returneras. Det är bara frågan om det är tomt eller inte, därför är det meningslöst att ange kolumner i select-listan för subselecten. Det du gör är att kontrollera om tabellen listSettings innehåller någon post överhuvudtaget.
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Jet SQL (MSDN) och Jet SQL (DevGuru)
Transact SQL (MSDN) ochTransact SQL (DevGuru)
MySQL
Dessa sidor är till mycken hjälp, när du inte vet varför eller hur... :)
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Jag får förtydliga mig lite då.
1. Jag använder Access. (Tack Engine, jag ska kolla dina länkar.)
2. Koden ovan kommer egentligen från denna tråden som Agneta postade för en mindre evighet sedan.
Jag har bara bytt ut... men av ditt inlägg förstår jag att jag inte riktigt har bytt ut tillräckligt.
SQL tenderar ibland att bli påfallande rörigt även om många har en intention att strukturera allt...
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Har testat detta...
SQL = "(SELECT list.intID, list.strName, list.dteCreated, 1 FROM mailinglist list " _
& " AND EXISTS ( SELECT * FROM listSettings " _
& " WHERE mailinglist.intID = listSettings.intMailinglistID )) " _
& " UNION (SELECT list.intID, list.strName, list.dteCreated, 0 FROM mailinglist list " _
& " AND NOT EXISTS ( SELECT * FROM listSettings " _
& " WHERE mailinglist.intID = listSettings.intMailinglistID )) ;"