webForumDet fria alternativet

Tabelltyper

3 svar · 293 visningar · startad av Lord Moyne

Lord MoyneMedlem sedan jan. 2003165 inlägg

Har lite frågor ang. tabelltyperna i MySQLFront.
Vad betyder de olika typera, som text BLOB etc. Vad innebär Length/Set, unsigned o.s.v. Vilket typ av fält används bäst för en räknare?

Poppe25Medlem sedan apr. 2002255 inlägg

Detta har jag precis skrivit upp, så håll nu i hatten:

det finns tre typer Numeriska, Tecken+Strängar och 'Diverse'. Slutligen har du olika kolumnmodifierare.

Till de numeriska hör: tinyint , smallint, mediumint, int, bigint, float, double och decimal. Det som skiljer dem åt är storleken på det tal de kan lagra eller om de fixar decimaler. Tinyint fixar t ex 0-255 medaln typen int hanterar 2 ^ 32. De tre sista hanterar flyttal och anropet ser ut som följer FLOAT(M,D) där D är parametern för antalet decimaler typen ska hantera. Antar att M är motsvarande för heltalsdelen.

Till teckentyperna hör char(x), varchar(x) tinytext, text, blob, longtext och longblob. Longbloben ska kunna hantera objekt, typ filer av storlek upp till 4,2 GB (ganska feta mao)

Diverse är en massa skumma typ datum- eller tid-specialare som jag har dålig koll på. Kolumnmodifierarna är t ex auto_increment, zerofill, enum, set, binary, default, not null, unique eller unsigned. Exakt vad alla gör har jag dålig koll på.

Såg att du frågade om relationer i MySql förut. Jag skulle vilja fråga dig om du har fått någon klarhet i hur eller om MySql hanterar dessa?

Poppe25Medlem sedan apr. 2002255 inlägg

Såg att frågan handlade om mer än bara variabeltyperna. Tabelltyperna skulle jag också vilja veta mer om. Unsigned är om du vill stryka möjlighet av negativa tal. T ex om du deklarerar en TINYINT som hanterar ett tal mellan -128 - +127 som unsigned hanterar den 0-255 istället.

Lord MoyneMedlem sedan jan. 2003165 inlägg

Nix, vet ej hur det fungerar med relationer i MySQL eller om det över huvud taget finns stöd för det.

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)