mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg Jag håller på med en sida nu som bland annat innehåller en gästbok/nyhetscript/forum osv(i ASP kan tilläggas). Och fick veta att webbhotellet stödjer mySQL. Jag har tidigare bara använt mig av Access, men tänkte att det kanske var ett bra tillfälle att byta? Tjänar jag på att byta? dvs överföra de gamla tabellerna från Access till mySQL mot den tiden det tar?
Fast nu när jag sitter med mySQL installerat måste jag säga att jag inte förstår så mycket :OO. Jag hittade MyFrontend v0.27b och installerade det och skapade mig ett par tabeller. Finns det något bättre eller någon senare version av frontend? frontend har ju lagt ner sitt arbete, men det kanske är någon av er som har en senare version och kan skicka den i så fall?
Men jag har ändå ett par frågor. I Access kunde man skapa relationer till andra tabeller, hur gör man det i mySQL? Måste även säga att jag inte var helt hundra på vad man gjorde? :r, det ände som märktes var att man kunde klicka på ett + och alla relaterade tabeller växlades fram? Vad gjorde relationerna i Access egentligen?:OO
Och sist men inte minst? Hur får jag databasen till min hemsida? En Access databas blev ju en fil .mdb som man kunde lägga upp vart som helst på servern? Jag hittar ju spår av min databas i mappen data, men vad gör jag sedan? Kan jag jobba direkt mot databasen på webbhotellet istället? :stud
mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg Jag antar att du menar att jag ska byta från Access till mySQL ;)
Och jag har kommit en bit på vägen nu. Som jag förstått det ska man kunna logga in på mySQL(i frontend) på servern och överföra tabellerna? Måste webbhotellet i så fall göra något så just jag kan komma in? Jag har vad jag tror är rätt lösenord/användarnamn, men får:
Connection failed
Access denied for user: '***@*.*.*.*' (Using password: YES)
bymarieMedlem sedan aug. 20022 436 inlägg Kan inte så mycket om MySQL än.. men det där felmeddelandet får jag alltid när jag kör lokalt och använder lösenord.
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Det får du fråga webbhotellet om, det kan vi omöjligt svara på.
Istället för MyFrontend (som jag inte ens testat) så använder jag MySQL Front, vilken jag tycker är suverän även om det händer att den hänger sig ibland. Även den lades ner av någon anledning, kanske blev den för populär och efterfrågan på den blev för stor, vad vet jag...
Relationer och dylikt behöver man inte bry sig om ( ;) ), det får man göra själv.
mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg Okej, MyFrontend verkar vara en vidareutveckling av mySQL Front**?** Någon som vet om MyFrontend är bättre eller sämre?
Vilken var den senaste versionen av mySQL Front?
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Jag har MySQL Front 2.5 och tror det var den sista innan det hela lades ned.
Kör nått som heter MySQL Control Center, verkar ganska bra, men jag körde just in en dump och vissa större artiklar blev avhuggda.
joupMedlem sedan feb. 2002116 inlägg Ladda hem DBTools, en mycket bra (och gratis tror jag) program som snabbt och smärtfritt konverterar Access-databaser till MySQL utan krångel.
http://www.dbtools.com.br