Är det svårt att koda en applikation ifrån Access till MySQL?
Applikationen är ett "onlinespel" med runt 20-30 databasanrop totalt.
Ifrån Access till MySQL?
10 svar · 519 visningar · startad av Quid
Tja det beror på hur dina sql-frågor ser ut. Kan du visa lite exempel på kod, gärna någon lite mer komplex fråga.
Flyttas från ASP till Mysql
Det är mest väldigt basic, t.ex.
SQL = "SELECT TOP 5 * FROM t_users ORDER BY f_changes DESC, f_username ASC"
Set topp5users = DB.Execute(SQL)
TOP finns inte i MySQL, utan du får använda LIMIT istället. Om minnet inte sviker:
SQL = "SELECT * FROM t_users ORDER BY f_changes DESC, f_username ASC LIMIT 0,5"
Mvh,
Ok, jag får väl återkomma när själva omkodande ska ske :)
Gör det. Det ska inte vara några större problem att fixa till dina SQL-frågor när det är dags.
Mvh,
Jag kan ju passa på att fortsätt på ämnet när det ändå är uppe. När man ska spara data till access så skriver man datum mellan två "#" (#2002-05-12 15:14:16#), hur gör man i mySQL? Är det några andra skillnader när man ska spara data som man bör känna till?
Set connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
db = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Jet OLEDB:Database Password=********;Data Source=" & Server.MapPath("../data/XYZ.mdb")
Jag använder ovanstående connection-sträng med access, hur ser motsvarande ut för mySQL?
Hur gör man lättast för att få över data från en access-databas till en mySQL-databas?
Uppskattar mycket om någon känner för att svara på mina frågor! :)
Jag kan ju passa på att fortsätt på ämnet när det ändå är uppe. När man ska spara data till access så skriver man datum mellan två "#" (#2002-05-12 15:14:16#), hur gör man i mySQL? Är det några andra skillnader när man ska spara data som man bör känna till?
I MySQL används ' istället för #. Har inte skillnaderna i huvudet, men subselects & union kan du glömma. Joinar kräver inte parenteser som de gör i Access heller...
Set connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection") db = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Jet OLEDB:Database Password=********;Data Source=" & Server.MapPath("../data/XYZ.mdb")Jag använder ovanstående connection-sträng med access, hur ser motsvarande ut för mySQL?
Hur gör man lättast för att få över data från en access-databas till en mySQL-databas?Uppskattar mycket om någon känner för att svara på mina frågor! :)
Exempel:
driver=MySQL;database=foo;uid=root;pwd=hejbaboriba
Jag skulle vilja veta hur man faktiskt flyttar Access databasen till en MySQL databas...
Nevermind, fixade det själv
Men nu undrar jag om det finns nått Access liknande program för att ändra i SQL databaser?
Har nått som heter MySQL Gui men det är inte access likt.
@nders skrev:
TOP finns inte i MySQL, utan du får använda LIMIT istället. Om minnet inte sviker:
SQL = "SELECT * FROM t_users ORDER BY f_changes DESC, f_username ASC LIMIT 0,5"Mvh,
Finns det några andra saker som inte finns i MySQL?