webForumDet fria alternativet

Access strul modell large!

0 svar · 239 visningar · startad av leniz

lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg

Hoppas någon kan hjälpa mig innan jag blir galen på min databas.

Så här ligger det till.
Jag skapade min access databas för ca 2 år sen. Då hade jag en tidigare version av Access. Sedan bytte jag OS till Windows 2000 server och bytte då även till Access 2000.

Jag har då för mig att jag konverterade databasen till den nya versionen och märkte inget speciellt med det.

Men nu när jag skulle börja ändra i databasen så märker jag att det är rent ut sagt omöjligt!

När jag öppnade databasen stod det bara något i stil med att det saknades parametrar (2 expected). Jag försökte få till det här på alla sätt och testade då att bl.a konvertera tillbaka databasen till tidigare version.

Glad i hågen blev jag, tabellerna gick nämligen att öppna! Men det går fortfarande inte att göra något i databasen.

Jag ville skapa ett nytt fält i en tabell och sedan uppdatera det fältet men då får jag bara felmeddelandet
"Current Recordset does not support updating. This may be a limitation of the provider, or of the selected locktype."

Jag försökte då att skapa en ny databas och exportera alla tabeller till den. Testade igen men det gick inte då heller.

Efter att ha trixat och klurat och läst i flera dagar tänkte jag att ja, jag får väl ta en annan lösning då och använda ett av de fält som redan fanns, som jag egentligen inte behövde använda. Döm till min förvåning när inte ens det fältet går att uppdatera! Samma j*la felmeddelande igen!

Det konstigaste är ändå att den kod som jag hade innan där jag uppdaterar en massa andra fält fungerar hur bra som helst! Och koderna är skriva på exakt samma sätt! Det är ju helt orimligt egentligen. Fälten är skapade för 2 år sen, samtidigt, enda skillnaden är att de övriga fälten användes redan med uppdateringskod och det andra fältet skulle jag använda nu.

Har ni orkat läsa ända hit ned så kan jag även nämna att jag har testat hundra olika versioner av sk locktypes som nämns i felmeddelandet. Har testat med rs.open sql databas, och sen en massa typer.

Vad ska jag göra? Känns uruselt att ha en databas som jag inte kan uppdatera något nytt i! Jag vill ju utveckla siten!

Jag tycker det verkar som att den här nya Access versionen förstör databasen på nåt j*kla vänster men jag förstår inte hur och vad jag kan göra åt det.

Hoppas någon klok människa kan ge mig ett bra tips!

/Lena

Genererad på 385 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb