webForumDet fria alternativet

Too few parameters

2 svar · 216 visningar · startad av leniz

lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg

Sedan ungefär ett år tillbaka får jag felmeddelandet "To few parameters. Expected 2" varje gång jag försöker öppna någon tabell i en av mina access databaser.

Detta är väldigt frustrerande då jag ju inte kan lägga in nya tabeller och fält direkt i databasen utan måste skriva kod som fixar det hela.

Jag förstår inte varför det har blivit så här. Alla teorier är mycket välkomna!

/Lena

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Det felmeddelandet brukar ju betyda att man angett x antal felaktiga tabell- eller fältnamn i en SQL-fråga, men får du meddelandet direkt då du öppnar en tabell i Access är det ju helt klart något som är galet.

Det kanske kan vara så att databasen blivit korrupt på något sätt. Fungerar databasen i övrigt som den ska, data stämmer osv? Har du provat att reparera databasen i Access?

Mvh,

lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg

Ja jag har testat det mesta.

När jag valde att konvertera databasen till en tidigare version så gick plötsligt tabellerna att öppna.

Jag trodde problemet var löst men istället dök det upp ett nytt problem. Det nya fältet som jag ville skapa i en av de befintliga tabellerna gick nämligen inte att uppdatera. Helt omöjligt! Jag fick ett felmeddelande om att det berodde antingen på att programmet var så eller att man satt de här "lock" på fel sätt (så att det bara går att läsa och inte skriva).

Sökte då en massa på det på nätet och då stod det att man skulle använda sig av rs.open och sen skriva 3,3,1 på slutet så då gjorde jag det men det går ändå inte.

Så nu vet jag inte alls vad jag ska göra. Antingen måste jag ju "laga" den gamla på nåt vis (men hur?) eller fixa så att den konverterade går att uppdatera men inget verkar gå just nu =(

Mvh Lena

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)