webForumDet fria alternativet

Problem med accessdatabas

2 svar · 223 visningar · startad av henrikjohansson

henrikjohanssonMedlem sedan maj 2000360 inlägg
sql = "SELECT Deleted.Tabell, " & Tabellen & ".ID, Deleted.Dold, " & Tabellen & ".* " &_
"FROM Deleted RIGHT JOIN " & Tabellen & " ON Deleted.delID=" & Tabellen & ".ID "

I den här så vill jag bara att den skall visa dom där Deleted.Tabell inte finns eller har ett speciellt värde.. Jag får inte det att fungera riktigt.. Jag har testat bland annat

sql = "SELECT Deleted.Tabell, " & Tabellen & ".ID, Deleted.Dold, " & Tabellen & ".* " &_
"FROM Deleted RIGHT JOIN " & Tabellen & " ON Deleted.delID=" & Tabellen & ".ID WHERE Deleted.Tabell is null or Deleted.Tabell = 'Tabellen'"

Det jag vill göra är att lista * från Tabeller som inte är Dolda enligt tabellen Deleted.

tabeller.gif
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Jag tycker att hela din datamodell är konstig. Att lagra tabellnamn i en kolumn fungerar aldrig bra. Vad är det du vill göra?

henrikjohanssonMedlem sedan maj 2000360 inlägg

Jo hehe..
Saken är den att jag håller på att bygga en helt dynamisk databashanterare i asp och då skall jag oavsätt hur många tabeller och hur dom är uppbyggda skall kunna editera alla..

Och istället för att ta bort dom så skall jag lagra ID och Tabellnamn i en separat tabell så att jag sedan kan visa alla som inte är 'borttagna'. (Jag vill slippa ha en Borttaget falt i varje tabell också)
Detta är för att allt skall vara lätt att återställa men om ni har nån bättre ide så är det välkommet

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)