midgetMedlem sedan aug. 200137 inlägg
Hejhej. Sitter här och försöker skapa "relationer mellan två kombirutor", tyvärr går det inge vidare.
Vad jag vill göra är att jag har två kombirutor den ena heter huvudkategori och innehåller bla: skönlitteratur och facklitteratur. Sen har jag en som heter underkategori och innehåller då tex drama, thriller, uppslagsböcker osv..
Om jag väljer skönlitteratur i den ena kombirutan hur gör man så att endast respketive underkaterkategorier (drama och thriller)visas i den andra?? Blev lite rörigt förklarat, hoppas ni fattar vad jag menar :)
edit: databasen ska förresten köras lokalt i access och inte på webben eller liknande
clarkbonesMedlem sedan feb. 20012 693 inlägg
Nå, det finns en change event för varje kombinationsruta som du når via egenskaper>händelse>vid ändring. Där kan du börja.
Men ärligt talat så tycker jag Access suger som gränssnitt. En hopblandning av presentation-, affärs- och datalager kan inte bli bra. Databasen i sig är ju relativt bra om man ser till priset och det enkla användandet. Jag tycker det är enklare, snyggare och snabbare att använda en webblösning som slår mot databasen istället. ASP och IIS fungerar som bekant utmärkt. Detta även om det bara är några få användare till databasen...
En annan variant är att använda Excel som gränssnitt. Fördelen med Excel är man kan få in data på ett kontrollerat sätt i jämförelse med om man exporterar från Access till Excel. Och många användare vill få in siffror i Excel för att kunna göra egna analyser. Slutligen är utvecklingsmiljön för VBA i Excel helt överlägsen den i Access.