bigskyMedlem sedan maj 2002821 inlägg I båda tabellerna finns det en kolumn som heter "Status". Koden nedan hämtar bla. data från "Status" i tabellen "users". Men om jag vill att datan ska hämtas från "Status" i newpireps, hur skriver man då?
SQL = "SELECT * FROM newpireps INNER JOIN users ON newpireps.memberid = users.username WHERE users.code = 'katl' ORDER BY users.Surname, Firstname"
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=494437#post494437
Alltså, i stället för att skriva * så skriver du vilka/vilken post du skall ha med.
(Det skall man igentligen alltid göra)
SQL = "SELECT n.status FROM newpireps n INNER JOIN users ON newpireps.memberid = users.username WHERE users.code = 'katl' ORDER BY users.Surname, Firstname"
bigskyMedlem sedan maj 2002821 inlägg Jo egentligen, men det blir jobbigt i längden om man har många kolumner. Och ska man använda alla utom en blir det gärna så att man skriver * istället. Hur som helst, löste det med följande:
SQL = "SELECT *, newpireps.Status AS ShowStatus FROM newpireps INNER JOIN users ON newpireps.memberid = users.username WHERE users.code = 'katl' ORDER BY users.Surname, Firstname"
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Du får dela av sql-satsen som jag har gjort i mitt inlägg efter ditt.