Jag har skapat en behövlig tabell med namnet "medlemmar", med fälten:
MED_ID - medlemmarnas registreringsnummer
FNAME - förnamnet på en medlem
LNAME - efternamnet på en medlem
Därefter har jag matat in våra 8st. medlemmar, i denna tabell, med deras egna registreringsnummer och namn.
Sedan har jag tänkt nu att göra ytterligare en tabell, som ska heta "med_avgift" och innehålla fälten; MED_ID samt AVGIFT (medlemmarnas månadsavgift).
Och nu till - la Finale - dem två eftersökta SQL-satserna:
- Hur ska jag skriva ut fältet MED_ID i tabellen "med_avgift", som ska fyllas med information, från fältet MED_ID i tabellen "medlemmar"??
- Och hur kan jag sätta in grundbeloppets avgift till 40 (i fältet AVGIFT), för alla våra medlemmar, på en gång!?!
Varför har du två tabeller? Räcker det inte med en kolumn till i tabellen medlemmar?
Nja, visst är det en ännu fyndigare sätt att göra si men jag hade planerat framöver att göra så - vid en senare tidpunkt i mitt liv - att fylla tabellen "medlemmar" med annat tillhörande info., som deras adress, telefonnr o.s.v (typ en profil-överblick över dem).
Och då anser jag att det blir bättre underhåll - längre fram - att sätta in istället en enskilt tabell, som är mer kategoriserat till medlemmarnas avgifter och dyl, ev. skulder §jr
Om du vill fyll avgiftstabellen med alla medlemmar och en avgift på 40
insert into med_avgift select med_id,40 from medlemmar
Det som avgör om man lagrar saker i olika tabeller eller inte är vilka relationer dom har. Om det är en 1-1 relation (alla medlemmar erlägger en avgift) så ingår det i samma tabell. Däremot om man vill modellera en styrelse (alla medlemmar ingår inte i styrelsen) så skulle det ligga i en separat tabellen.
Om du vill visa medlemsavgiften
select * from medlemmar m inner join med_avgift ma on m.med_id = ma.med_id