webForumDet fria alternativet

SÖKES: Två flexibla SQL-satser...

Databaser & SQLur Databashanterare & SQL

4 svar · 260 visningar · startad av Cheezes

Medlem sedan nov. 2002501 inlägg
Frågan#1

...till våran medlemsregister!

Jag har skapat en behövlig tabell med namnet "medlemmar", med fälten:
MED_ID - medlemmarnas registreringsnummer
FNAME - förnamnet på en medlem
LNAME - efternamnet på en medlem

Därefter har jag matat in våra 8st. medlemmar, i denna tabell, med deras egna registreringsnummer och namn.
Sedan har jag tänkt nu att göra ytterligare en tabell, som ska heta "med_avgift" och innehålla fälten; MED_ID samt AVGIFT (medlemmarnas månadsavgift).

Och nu till - la Finale - dem två eftersökta SQL-satserna:

- Hur ska jag skriva ut fältet MED_ID i tabellen "med_avgift", som ska fyllas med information, från fältet MED_ID i tabellen "medlemmar"??
- Och hur kan jag sätta in grundbeloppets avgift till 40 (i fältet AVGIFT), för alla våra medlemmar, på en gång!?!

:l

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Varför har du två tabeller? Räcker det inte med en kolumn till i tabellen medlemmar?

LarsG skrev:

Varför har du två tabeller? Räcker det inte med en kolumn till i tabellen medlemmar?

Nja, visst är det en ännu fyndigare sätt att göra si men jag hade planerat framöver att göra så - vid en senare tidpunkt i mitt liv - att fylla tabellen "medlemmar" med annat tillhörande info., som deras adress, telefonnr o.s.v (typ en profil-överblick över dem).

Och då anser jag att det blir bättre underhåll - längre fram - att sätta in istället en enskilt tabell, som är mer kategoriserat till medlemmarnas avgifter och dyl, ev. skulder §jr

MVH
/Cheezes

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Om du vill fyll avgiftstabellen med alla medlemmar och en avgift på 40

insert into med_avgift select  med_id,40 from medlemmar

Det som avgör om man lagrar saker i olika tabeller eller inte är vilka relationer dom har. Om det är en 1-1 relation (alla medlemmar erlägger en avgift) så ingår det i samma tabell. Däremot om man vill modellera en styrelse (alla medlemmar ingår inte i styrelsen) så skulle det ligga i en separat tabellen.

Om du vill visa medlemsavgiften

select * from medlemmar m inner join med_avgift ma on m.med_id = ma.med_id

(Var det det du menade med din andra fråga?)

Tacksam för svaret, LarsG :)

Jag ska sätta mig framför min WinSQL och pröva med de ovanstående satserna och se om det var det jag sökte efter.

Tills dess...

MVH
/Cheezes

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.4bcf49fe
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)