nillMedlem sedan okt. 2001387 inlägg Har precis installerat mySQL och sånt, konverterat min Access-databas till mysql.
Jag har fått kopplingen att fungera såhär:
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open = "driver={MySQL};SERVER=localhost;DATABASE=dkdb;UID=root;PWD="
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Men det är ju väl ganska värdelöst sen när jag laddar upp på webhotellet. Då kan där väl inte stå localhost efter SERVER. Hur ska jag skriva så att jag kan ha samma kod lokalt som på webhotellet?
och var/hur sätter lösenord på databasen?
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Byt ut localhost mot adressen till din databas server, om det är localhost så kan du ha kvar det, annars måste du byta ut det.
och var/hur sätter lösenord på databasen?
I MySQL använder man sig av UID och PWD,
UID är användaren som du vill logga in på databasen som
PWD är användarens lösenord
/Viktor
nillMedlem sedan okt. 2001387 inlägg
Byt ut localhost mot adressen till din databas server
Ja men adresserna lär ju inte vara samma (alt. hur gör jag dem samma?). Databasen lokalt på hårddisken ligger ju i c:\program\mysql\data\
jag vill ha samma kod på webhotellet som lokalt.
Var ändrar man UID och PWD?
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg En SQL-fråga som sätter lösenord på en databas kan se ut som följer:
GRANT SELECT, INSERT ON myDB.* TO AnvID@175.33.144.11 IDENTIFIED BY 'AnvPwd';
Som du ser kan du välja vilka typer av SQL-frågor som användaren ska få använda sig av, SELECT, INSERT, UPDATE, DELETE, ALTER. Efter snabel-a:t skriver du in IP-numret på din MySQL-server.
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Det är altså en IP/URL du ska skriva där, tex "210.151.12.14".
MySQL servern lysnar på en port på den dator den är installerad på. localhost är ju bara en synonym för IP adressen "127.0.0.1".
Var ändrar man UID och PWD?
Det beror på hur ditt webhotel har implementerat allt, kolla med dem.
Här har du lite info om hur man gör det i MySQL (default) http://www.mysql.com/doc/en/Default_privileges.html, http://www.mysql.com/doc/en/Adding_users.html
/Viktor
nillMedlem sedan okt. 2001387 inlägg jag tror inte ni förstår alls vad jag menar. Just nu använder jag Access och ASP. Så om ni ser det ur mitt perspektiv.
Jag måste ju ha samma databaskoppling lokalt som på webhotellet. Kan ju inte ändra alla databaskopplingar varje gång jag lägger upp en asp-fil på webhotellet.
Jag har webhotellet Loopia.
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Använd ODBC, om du har tillgång till det på webhotellet. Då kan du döpa en System-DSN på din burk, till samma som du har på webhotellet.
Annars kan du ju använda dig av config-filer, där du lagrar kopplingssträngen och använder den på alla sidor. Du behöver alltså en config-fil för webhotellet och en för din burk, som du bara behöver skapa en gång och aldrig röra mer.
nillMedlem sedan okt. 2001387 inlägg ODBC står det att jag ska ha tillgång till. Men som du säkert förstår så fattar jag noll när du säger System-DNS gbla ODBC bla osv..
Skulle vara jättetrevligt om du kunde förklara exakt hur jag ska göra :)