Har precis installerat mySQL och sånt, konverterat min Access-databas till mysql.
Jag har fått kopplingen att fungera såhär:
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open = "driver={MySQL};SERVER=localhost;DATABASE=dkdb;UID=root;PWD="
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Men det är ju väl ganska värdelöst sen när jag laddar upp på webhotellet. Då kan där väl inte stå localhost efter SERVER. Hur ska jag skriva så att jag kan ha samma kod lokalt som på webhotellet?
En SQL-fråga som sätter lösenord på en databas kan se ut som följer:
GRANT SELECT, INSERT ON myDB.* TO AnvID@175.33.144.11 IDENTIFIED BY 'AnvPwd';
Som du ser kan du välja vilka typer av SQL-frågor som användaren ska få använda sig av, SELECT, INSERT, UPDATE, DELETE, ALTER. Efter snabel-a:t skriver du in IP-numret på din MySQL-server.
Det är altså en IP/URL du ska skriva där, tex "210.151.12.14".
MySQL servern lysnar på en port på den dator den är installerad på. localhost är ju bara en synonym för IP adressen "127.0.0.1".
jag tror inte ni förstår alls vad jag menar. Just nu använder jag Access och ASP. Så om ni ser det ur mitt perspektiv.
Jag måste ju ha samma databaskoppling lokalt som på webhotellet. Kan ju inte ändra alla databaskopplingar varje gång jag lägger upp en asp-fil på webhotellet.
Använd ODBC, om du har tillgång till det på webhotellet. Då kan du döpa en System-DSN på din burk, till samma som du har på webhotellet.
Annars kan du ju använda dig av config-filer, där du lagrar kopplingssträngen och använder den på alla sidor. Du behöver alltså en config-fil för webhotellet och en för din burk, som du bara behöver skapa en gång och aldrig röra mer.