Jag har en lista med namn som sorteras från A till Ö. Allting har fungerat bra, även med olika accenter (´, `, ^).
I dag fick jag dock problem eftersom ett efternamn som börjar med "Š" hamnar sist i listan.
Hur ska man fixa det?
4 svar · 222 visningar · startad av muskot
Jag har en lista med namn som sorteras från A till Ö. Allting har fungerat bra, även med olika accenter (´, `, ^).
I dag fick jag dock problem eftersom ett efternamn som börjar med "Š" hamnar sist i listan.
Hur ska man fixa det?
Vid närmare eftertanke känns det som det här inlägget hamnade på fel ställe...?
Om du använder Mysql så tycker jag nog att det ligger rätt.
Sorterinsordningen hänger i hop med vilken teckenuppsättning du använder.
http://www.mysql.com/doc/en/Character_sets.html
Š finns i finsk-ugriska och slaviska språk så något sådant karaktärssätt kanske är lämpligt.
Kanske en dum fråga, men hur ändrar man teckenuppsättningen? Kör MySQL 3.23.44-nt.
Tråden är gammal men jag lämnar mina synpunkter ändå... Om du använder dig av svenskt teckenuppsättning i databasen ser jag inget behov av att ändra det.
Om du ändrar teckenuppsättning så kommer inte ä, ö och å att fungera. Bokstaven Š kommer direkt efter S i alfabetet (i t ex bosniska alfabetet) så mitt förslag är att du ändrar den till S innan du skriver till databasen. Du kommer att få samma problem med Ð, Ć osv.