annoMedlem sedan nov. 2000213 inlägg Har en kolumn med massa siffror som jag vill sortera, noll är standardvärde.
Jag vill nu att när man sorterar ut listan så ska listan visas med 1 först, alltså 1, 2, 3 ,4 osv och 0 ska komma sist. Som det är nu så har jag bara en ORDER BY Siffra och då hamnar 0 först och det vill jag inte, kan man lösa detta på något vis?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg order by case numberColumn when 0 then 1 else 0 end,
numberColumn
annoMedlem sedan nov. 2000213 inlägg det fungera ju fin fint, tack för hjälpen
annoMedlem sedan nov. 2000213 inlägg En liten fråga till, vad är det som händer i sorteringen egentligen?
Om numberColumn = 0 görs den om till 1 tillfälligt i själva sorteringen för att sedan få sitt gamla värde?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Man skapas en temporärtabell med två kolumner (+ de som du gör select på) och ett index på dessa kolumner. Allt eftersom man läser så fylls dessa kolumner med värden enligt case. Färdigsorterat. Läs temporärtabellen. Klart.
annoMedlem sedan nov. 2000213 inlägg Va bra, nu förstår jag vad jag gjorde också när jag slängde in order by-satsen :)