dapMedlem sedan dec. 1999151 inlägg Hej
Jag har gjort en Access-query med en massa tabeller inblandade. Den börjar i tblCart (CartId anges). I denna tabellen finns det en massa Id:n t.ex. ColorId, SizeId, VariantId osv.
Med hjälp av query:n vill jag hämta t.ex. VariantName från tblVariant. Detta funkar kanon om tblCart.VariantId innehåller något värde. Men VariantId måste inte anges och då blir det kex.
::dap
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Byt från inner join till left outer join.
dapMedlem sedan dec. 1999151 inlägg Ja nu var ju du rolig :l
En annan kör ju query-verktygen i Access. Nu verkar det som om det inte var bristen på värde som var problemet utan nå´t galet med just VariantId
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Det var ett helt seriöst menat förslag. En outer join innebär att man får poster även om det inte finns matchande poster i den ena tabellen. Jag vet dock inte hur man gör detta med query-verktygen i Access. Flyttar tråden från ASP.
dapMedlem sedan dec. 1999151 inlägg Jag vet att det var ett seriöst förslag. Det är saknaden av värde som är felet trots allt.
dapMedlem sedan dec. 1999151 inlägg Fixat.
Dubbelklicka på join-linjen mellan tabellerna (i Query-fönstret) och byt Join Type. Där står inte vad de heter utan bara hur de funkar.