MoppanMedlem sedan okt. 200257 inlägg Hallå grabbs...
Hjälp en tjej i nöd... (eller åtminstone en som inte orkar tänka själv just nu).. :)
Jag har en tabell som lagrar en herrans massa tidsredovisningar (anställda som redovisar tid på projekt). Jag ska skapa en listbox som ska lista år med start det år som går längst tillbaka i tiden i tabellen.... Hur skriver jag frågan??
Måste jag stega igenom hela tabellen och hela tiden kolla om den aktuella posten innehåller ett datum som är mindre än det föregående osv... ?? Eller kan man bara skriva en fråga som innebär "hämta det lägsta datumet i tabellen"??
Typ....
Tacksam för svar // Mia
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg q = "select min(datumKolumn) as minimiDatum from tabell"
set rs = connect.execute(q)
response.write "Lägsta datum är " & rs("minimiDatum") & "<br>"
MoppanMedlem sedan okt. 200257 inlägg Tack!!!!
Ska testa det när jag kommer till praktikplatsen imorgon.. Just nu kan jag inte tänka klart....
Har världens maffigaste StoredProcedure att sätta tänderna i. Du kanske kan lösa den åt mig medan jag sover?? *s*
//Mia
MoppanMedlem sedan okt. 200257 inlägg Hallå.. igen... anyone??
Är på praktikplatsen nu och det fungerar inte... Får inte ut ett jota... Såhär ser koden ut:
sql = "select min(DateField) as lowestDate from TimePerDayAndProject"
wpsrs.Open sql, wpsconnection
Response.Write(lowestDate)
Blir varken felmeddelande eller någon utskrift....
DateField är av typen smalldatetime
Vad kan det bero på?
prova att skriva response.write wpsrs(0)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det funkar att göra enligt doggelitos förslag, men bara för att klargöra: Du ska alltid ha med recordsetnamnet när du vill ha ut något därifrån. Byt Response.Write(lowestDate) till Response.Write(wpsrs("lowestDate")).
Mvh,
MoppanMedlem sedan okt. 200257 inlägg Yääs.. tack! Det fungerar!