webForumDet fria alternativet

Ska även vara online

10 svar · 229 visningar · startad av ampy

ampyMedlem sedan feb. 20011 498 inlägg

Har denna sql-sats:

SQL = "SELECT * From kompisar WHERE agare_id = "&session("id")&" AND godkann = 'ja' order by medlem"

Men hur gör man så att det användarnamnt man hämtar från från denna tabell ska vara online i tabellen members.

Alltså i tabellen kompisar hämtar jag användarnamnet från kolumnen medlem. Värdet i kolumnen medlem ska sedan kollas i tabellen members om den medlemmen är online. Det kollas genom att det antingen är online eller offline i kolumnen status.

Hoppas någon fattar vad jag menar :q

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg
SQL = "SELECT kompisar.* From kompisar k inner join members m on m.medlem = k.medlem " &_
" WHERE agare_id = "&session("id")&_
" AND godkann = 'ja' " &_
" and status = 'online' order by medlem"

Nu vet jag inte om kolumnnamnen stämmer .

Nu får jag:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[TCX][MyODBC]Unknown table 'kompisar'

Tabellen kompisar finns.

Mitt fel, eftersom jag har definierat ett alias för kompisar så måste jag använda det.

SQL = "SELECT k.* From kompisar k inner join members m on m.medlem = k.medlem " &_
" WHERE agare_id = "&session("id")&_
" AND godkann = 'ja' " &_
" and status = 'online' order by k.medlem"

Sjukt, den skriver ut alla medlemmar ändå, även dem som är utloggade.

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Kan du inte prova att definiera vilka tabeller kolummerna finns i på resterande parametrar?

Testade att skriva så här men det funkar inte heller. Den skriver ut dem som även är offline.

SQL = "SELECT k.* From kompisar k inner join members m on m.username = k.medlem " &_
	" WHERE k.agare_id = "&session("id")&_
	" AND k.godkann = 'ja' " &_
	" and m.status = 'online' order by k.medlem"
	Set recset = connect.execute(SQL)

Vad gör den koden som är markerad med fetstil egentligen?

SQL = "SELECT k.* From kompisar k inner join members m [B]on m.username = k.medlem[/B] " &_
	" WHERE k.agare_id = "&session("id")&_
	" AND k.godkann = 'ja' " &_
	" and m.status = 'online' order by k.medlem"
	Set recset = connect.execute(SQL)

Det avgör vilka poster som kommer med i resultatet, det är bara de poster där det är samma värde i username och medlem som kommer med

t.ex.

kompisar

username
--------
a
b
c

members

medlem
---------
b
c
d

i det här fallet så kommer b och c med eftersom de värdena finns i båda tabellerna.

Bara en undran, kan det vara så att du har flera poster i members där medlem är samma?

Du kanske har missuppfattat, men i kolumnen username i tabellen members så är det bara olika namn, samma namn finns inte två ggr.

Någon som förstår varför denna SQL-sats även hämtar poster i med värdet offline i kolumnen m.status?

SQL = "SELECT k.*, m.* From kompisar k inner join members m on m.username = k.agare " &_
"WHERE k.agare_id = "&session("id")&" AND k.godkann = 'ja' AND m.status = 'online' order by k.medlem"
140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)