webForumDet fria alternativet

Mitt minne äts upp

Databaser & SQL

5 svar · 376 visningar · startad av Webslave

Medlem sedan maj 2002647 inlägg
Frågan#1

Nu är det så att jag har en sida med en hel del sql-frågor som körs varje gång sidan laddas och efter ett tag så segar min burk verkligen ur (har installerat apache och kör MySQL på den för att slippa lägga upp allt på webhotellet innan jag vet att det fungerar).

Jag kör med en koppling till min databas högst upp på sidan och sedan så stänger jag kopplingen längst ner.
Jag använder sedan den sidan som en "mall" och hämtar en massa filer via "require" (kör PHP).

Är det så speciellt smart att bara ha en enda koppling till databasen eller borde jag tänka över att köra på något annat sätt?

Någon som har varit med om detta och kan ge lite tips på hur man undviker att minnet slukas upp av hungriga sql-frågor? (eller om det är dålig kodning i php... jag vet inte)

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Om du selektrerat bort så mycket onödigt data som möjligt i sql-frågorna och använt så få sql-frågor som möjligt kan du testa skapa din connection med databasen som persistent. Det kan snabba upp lite. Men som sagt, kolla koden först så att du inte har något som slukar onödigt mkt resurser.

Vad brukar vara vanliga "minnesslukare"? Så jag vet vad jag ska leta efter.

Medlem sedan aug. 2002114 inlägg

MySQL käkar även ofta upp så mycket minne den kan. Så finns de lite den kan ta av så gör den det, även om den står still. Typ. har ja läst nån stans nån gång :)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Kluriga och nästlade joins kan ställa stjäla resurser. SQL-frågorna tar längre tid, processorn skjuter i höjden och den långa tiden får till följd att databaskopplingen är öppen onödigt länge.

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=53166

Cool. Jag kodade om lite och det gick lite snabbare men minnet tar slut efter ett tag. Men jag har antagligen inte så mycket minne tillgängligt för server/mysql så det är nog därför. På webhotellet så fungerar det fint.

264 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.a4a6ad0e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)