webForumDet fria alternativet

Omstruktureringar vs. för lite tid

Databaser & SQLur Databashanterare & SQL

1 svar · 168 visningar · startad av Marcus

MarcusMedlem sedan juli 2000449 inlägg

Ah! Äntligen fungerar vårt system klockrent! Alla queries går så fort det går och alla tabeller är optimerade efter de förusättningar som finns. Genom en klass administreras alla databaskopplingar, caching m.m. Allt är perfekt, efter de förhållanden som råder.

Normalt arbetar jag med en Oracledatabas men detta projektet tillåter inte den budgeten. Om man arbetar med Oracle och MySQL så vet man att det finns en liiiiten liiiten skillnad ;-)

Ett par av de skillnaderna som jag har stört mig på mest är t.ex. foreign keys, transaktioner men framförallt stored procedures.

Nu är det ju så att en del av dessa funktioner nu finns om beta i MySQL's senaste version och resten kommer i version 4.1.

Eftersom jag älskar prestanda och häftiga system så blir det till att omstrukturera, IGEN!!!

Jag kommer att placera överhängande delen av mina queries och procedurer i databasen istället. Hoppas bara att 4.1-versionen stödjer BIND-variablar!!! Det skulle ju snabba upp cachingen ännu mer!!! Genom transaktioner kommer databasen vara i säkra händer.

Tyvärr så kommer jag få överge mitt kära MySQL-Front eftersom det har slutat utvecklas. Får väl testa http://www.dbtools.com.br/EN/ om ingen har ett bättre förslag?

Nu är det väl bara att börja skissa upp en ny uppfräschad databasdesign. :-)

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Re: Omstruktureringar vs. för lite tid

Marcus skrev:

Tyvärr så kommer jag få överge mitt kära MySQL-Front eftersom det har slutat utvecklas. Får väl testa http://www.dbtools.com.br/EN/ om ingen har ett bättre förslag?

x(
Har bara provat DBTools i 2 min men jag tycker inte om det än så länge :( MySQL-Front är/var ju helt underbar, hade alla funktioner som man vill ha. Verkligen synd att det är nerlagt.

/Viktor

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)