erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Hej! Jag river snart mitt hår, kan inte förstå vad som är fel.
Jag har en tabell med 2 stycken kolumner, tillsammans utgör de primärnyckel. Den innehåller ett id nr samt en epostadress, en epost adress kan alltså finnas flera gånger men inte i kombination med samma id.
EmailGroupsLinkTbl
-Fk_EmailGroupId
-Email
Jag har nu.
SELECT DISTINCT [Email], Fk_EmailGroupId
FROM dbo.PIABEmailGroupsLink
GROUP BY [Email], Fk_EmailGroupId
ORDER BY [Email], Fk_EmailGroupId
Men jag får ut dubletter på vissa. Jag har tänkt att det kanske finns något extra mellanslag efter eller före en epostadress, men det verkar det inte göra.
Någon som har någon ide, det är mssql2000
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Hur kan jag skriva in så att jag tar bort alla mellanslag före och efter epostadressen i sql frågan ovan, får det inte att fungera med Ltrim och Rtrim
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg LTRIM(RTRIM(Email))
Du kan ju alltid köra en update i din tabell, typ update tabellen set Email = LTRIM(RTRIM(Email)), så är du säker på att det inte finns mellanslag före eller efter.
mvh,
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg tack @nders, jag hade provat på det sättet med ltrim och rtrim men får meddelandet
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]ORDER BY items must appear in the select list if SELECT DISTINCT is specified.
på koden
SELECT DISTINCT LTRIM(RTRIM(Email)), Fk_EmailGroupId
FROM dbo.PIABEmailGroupsLink
GROUP BY [Email], Fk_EmailGroupId
ORDER BY [Email], Fk_EmailGroupId
Vad skriver jag fel?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg SELECT DISTINCT LTRIM(RTRIM(Email)) AS TrimmedEmail
Sen har du TrimmedEmail med i Order by / group by.
Varför har du klamrat Email?
Mvh,
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Får meddelandet om att TrimmedEmail inte är en kolumn. Jag tog med [ tecknen för att jag var osäker på om Email var giltigt kolumnnamn
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Hur ser det ut nu? SQL:en alltså.