webForumDet fria alternativet

Dubbla loopar

2 svar · 194 visningar · startad av Joakim

JoakimMedlem sedan dec. 199986 inlägg

Hej!

Har ett än så länge teoretiskt dilema. Skall göra en sida med index över produkter a'la webshop (en enkel produktkatalog). Utöver tabellen med produkter med relaterade tillbehör, som visas som en enkel lista i anslutning till varjeprodukt. Frågan är bara hur jag gör detta på bästa sätt. Kan jag göra en loop med produkterna och vid varje "stop" i loopen göra en ny anslutning och läsa in tillbehören för den produkten och lista dessa? Eller kommer det bli fel eftersom jag har en öppen anslutning redan? Klurar lite i förtid innan jag kommer till den delen av sidan =)

Trevlig helg.

Fråga gärna om ni inte förstår flummet ovan =)

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

Du skall absolut inte göra flera anslutningar. Gör en join så att du får allt data och sortera per produkt. Sen så får man själv hålla reda på när det kommer en ny produkt.

JoakimMedlem sedan dec. 199986 inlägg

Hur skulle det kunna se ut om tabellerna heter products och addons? products innehåller i sin tur id, name och text. id är ett numeriskt id, name är namnet på produkten och text är en beskrivande text. addons innehåller a_id, a_product och a_text. a_id är ett numeriskt id, a_product är det numeriska id'et för den produkt som tillägget gäller och a_text är en beskrivande text för tillägget.

fast nu när jag tänker på saken vore det nog enklast att ha allt i samma tabell och lägga till ett fält för typ (produkt/tillägg) och sen sortera på id, typ. eller nåt i den stilen. krånglade nog till det mer än nödvändigt. gäller inte så många produkter så även om tabellen blir taskigt optimerad lär det inte störa.

ha det!

Genererad på 372 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb