ampyMedlem sedan feb. 20011 498 inlägg Har denna kod:
namn = Free(Request.Form("namn"))
losen = Free(Request.Form("losen"))
strOnline = "online"
SQL = "Select namn, losen From medlem where namn = '" & namn & "' AND losen = '" & losen & "' "
Men med denna kod kan man skriva sitt användarnman med tex bara små bokstäver och den hittar posten ändå, hur ska man göra så att det måste stämma exakt på små och stora bokstäver?
SQL = "Select namn, losen From medlem where lcase(namn) = '" & lcase(namn) & "' AND losen = '" & losen & "' "
blir både användarnamnet litet och kontroll användarnamnet litet..
ampyMedlem sedan feb. 20011 498 inlägg icaaq: Jag har MySQL
voigtann1: Alltså stora och små bokstäver måste stämma. Din kod gör ju båda till små bokstäver.
alltså om användarnamnet är:
"FjOrTiS" och du skriver in "fjortis" så ska du inte komma in.. är det så du vill ha det eller?
red.
AHA! nu fattar jag.. fasen.. har har en sådan kod hemma som fixar det.. men jag kommer dock inte hem på hela helgen..
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg SQL = "Select namn, losen From medlem where cast(namn as binary) = '" & namn & "' AND cast(losen as binary) = '" & losen & "' "
Handlar mer om Mysql än ASP, flyttas
ampyMedlem sedan feb. 20011 498 inlägg
voigtann1 skrev:
alltså om användarnamnet är:
"FjOrTiS" och du skriver in "fjortis" så ska du inte komma in.. är det så du vill ha det eller?
Ja, precis så och samma med lösenordet.
Då e nog larsGs förslag bättre...
ampyMedlem sedan feb. 20011 498 inlägg LarsG:
Jag får ett syntaxfel på din kod.
SQL = "Select namn, losen From medlem where medlem(namn as binary) = '" & namn & "' AND medlem(losen as binary) = '" & losen & "' "
du använder inte "cast" =)
ampyMedlem sedan feb. 20011 498 inlägg Jag får ändå syntaxfel :(
ordellMedlem sedan sep. 200278 inlägg Varför inte bara ställa fråga till databasen och sen kolla med en if sats?
Borde vara smidigare....
bohlinMedlem sedan mars 2000263 inlägg testa
SQL = "Select namn, losen From medlem where strcmp(namn,'" & namn & "') = 0 AND strcmp(losen,'" & losen & "') = 0 "