Du kan ju lägga på en union som returnerar tomma rader om ditt riktiga villkor inte är uppfyllt.
select c1,c2 from t where id = 4711
union
select '',0 from t where not exists (
select * from t where id = 4711)
4 svar · 198 visningar · startad av mattiasnordin
Kan man skriva en fråga som returnerar tomma poster till min recordset?
Jag har ett stort formulär som normalt innehåller en massa information. Har även en add new knapp. När man trycker add vill jag att alla fält i formuläret ska tömmas. Kan man få sin recordset att innehålla ingenting utan att följande exempel får spel???
Exempel på nuvarande:
<input type="text" name="Form_Name" value="<%= rsVcardInfo("Name") %>" style="width:186">
Alternativet som jag försöker undvika är att skriva in följande i ALLA formulär :(
Exempel "dryyyg att skapa":
<input type="text" name="Form_Name" value="
<% if not rsVcardInfo.eof then response.write rsVcardInfo("Name") end if%>
" style="width:186">
Ett quick n dirty alternativ är att skapa en rad i databasen som är tom och ställa en fråga mot denna. Nu har jag dock flera andra sidor som kör SELECT * mot den så det blir inte så snyggt...
Några förslag på lösningar ? :)
Jag är självlärd på denna typ av programmering så jag hoppas att det finns något knep jag inte känner till ;)
Du kan ju lägga på en union som returnerar tomma rader om ditt riktiga villkor inte är uppfyllt.
select c1,c2 from t where id = 4711
union
select '',0 from t where not exists (
select * from t where id = 4711)
hej igen...
Intressant. Jag förstår dock inte din syntax. Vad gör den?
Min tanke var att köra något liknande. Else frågan vill jag ska returnera ett fungerande recordset som innehåller tomma rader.
"if knapp ej tryckt ....."
SQLtemp3 = "select *"
SQLtemp3 = SQLtemp3 & " from T_maskindb "
SQLtemp3 = SQLtemp3 & " where ID = '" &varRsMin &"'"
set rsVcardInfo = Databas.execute(SQLtemp3)
" else ..."
SQLtemp3 = "select *"
SQLtemp3 = SQLtemp3 & " from T_maskindb "
SQLtemp3 = SQLtemp3 & " where ID = '" &varRsMax &"'"
set rsVcardInfo = Databas.execute(SQLtemp3)
" end if... "
Kan jag få rsVcardInfo("Name") att bli ett tomt värde med din fråga. Alla rader som har ett ID har normalt sätt information i varje kolumn.
Jag vet inte riktigt om det jag försöker göra går i praktiken. Forskar lite...
Kan du utveckla ditt exempel, Lars?
Det borde vara ok. Vad är varRsmax?
Du kan ju selektera tomma strängar i det fallet att knappen inte är tryckt.
select ' ',' ' from ...
och då kan du ju skriva ut dessa värden i fälten utan att det gör något.
varRsMax ska inte finnas där igentligen. Jag klistrade lite fel. Det var en variabel som lagrade det högsta ID't i databasen.
Hursomhelst, om jag gör en select på " " så får jag väl fel på alla <%= rsVcardInfo("Name") %> ?
Hmmm....
Tror att jag få lägga till "if not rs.eof" på alla <%= rsVcardInfo("Name") %>. Jobbigt, men då vet jag i alla fall vad jag håller på med :r