Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Jag har en kalender som jag skulle vilja ha som en "personlig kalender" i mitt lilla community. Hur skall jag lämpligast utforma databasen då med relationer och allt?
Nuvarande tabeller och kolumner i kalendern är:
Tabell: Kategorier
Kolumner: ID | Kategorier
Tabell: Kalender
Kolumner: ID | Namn | Startdatum | Slutdatum | Kategori | Plats | Starttid | Sluttid | Kontaktnamn | Telefon | Beskrivning |
Nuvarande tabeller och kolumner i medlemsdatabasen är:
Tabell: Medlemmar
Kolumner: ID | Namn | Telefon | Losen | Anv_Namn |
Det skall sedan in i min databas med medlemmar, hur gör man lämpligast? Skall man skapa ett id till som är kopplat till varje person i medlemsdatabasen eller?
Tacksam för tankar kring detta.
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Detta verkar vara svårt eller?
ThomasaMedlem sedan aug. 2002351 inlägg Njae, men de krävs lite tanke..,jag funderar varför du har namn och telefonnummer på två ställen?, försök normalisera mer genom att du gör en anvtabell där du lagrar telenr och allt som har med anv att göra sen så kopplar du användaren till ett kalenderinlägg bara genom ID:t till anv.
eller kanske det övre telenr är nummer till en kontakt man ska träffa?, det känns lite diffust, kan du utveckla vad den ska klara av!
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Precis, kalenderns alla kolumner är Tex kontakter, telefonnummer till dem osv.
Samtliga medlemmar skall kunna lägga till saker i sin personliga kalender och sedan förstås kunna se var dem själva har lagt till.
MVH Jesper