i-orMedlem sedan nov. 2001308 inlägg
Hej,
När jag ska mata in värden i en databas fungerar allt som det ska (inga felmeddelanden) förutom att datumet blir 0000-00-00 00:00, fältet är datetime.
SQL = "INSERT INTO t_guestbook (f_to, f_from, f_message, f_date) VALUES ('" & Request.Form("to") & "', '" & Session("ID") & "', '" & Request.Form("message") & "', '" & Now & "')
När jag försöker göra en ADO-update på ett likadant fält kommer detta felmeddelande upp:
Frågebaserad uppdatering misslyckades. Det gick inte att hitta raden som ska uppdateras.
/mysql runnerscorner/guestbook.asp, rad 20
rad 19 och 20:
RecSet("f_guestbook") = Now
RecSet.Update
Vad beror detta på?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg
Använd den datumfunktion som finns i mysql. Orsaken till att det blir 0000 är att du skickar in ett format som Mysql inte förstår.
SQL = "INSERT INTO t_guestbook (f_to, f_from, f_message, f_date) " & _
"VALUES ('" & Request.Form("to") & "', '" & Session("ID") & "', '" & Request.Form("message") & "', current_timestamp)"
Exakt varför din andra fråga misslyckas kan jag inte svara på, men jag ser det bara som ytterligare en anledning till byta till en update i SQL.
i-orMedlem sedan nov. 2001308 inlägg
Tack så mycket.
Anledningen till att jag använde ADO-update i det andra fallet, var pga att jag redan hade öppnat ett RecordSet och jag tyckte då det var lättare att göra en ADO-update, men nu ändrade jag såklart så att jag skulle få det att funka.