cupyMedlem sedan apr. 2002299 inlägg Hej till alla!
Jag behöver hjälp med SQL-satsen
Sql satsen funkar delvis! dvs, den hämtar in all info jag ber om Men hämtar inte de nyaste som har laggt in i db
Den hämtar bara minst en månad gammal inlägg
Jag kör med access2000
strSQL = "Select Distinctrow * From FILES WHERE visa=true AND ANNO = 'swq' AND kommun LIKE '%" & Request("kommun") & "%' AND KATEGORI LIKE '%" & Request("kategori") & "%' ORDER BY [datum] DESC"
förklaring:
Den här sql satsen ligger i en sök sida
ANNO=swq - väljer ut alla inlägg som tillhör i denna kategori
kommun och kategori är två dropdown box där man selctar vad o varifrån vill man hämta info.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Då du inte har några villkor på datum så borde de komma med.
Kan det vara något problem med datumformatet vid lagringen av data?
Dvs, 01/09/2002 tolkas av access som 9:e januari och inte 1:a september.
cupyMedlem sedan apr. 2002299 inlägg Jag misstänker det oxå!
Har du eller någon, något, några förslag?
Jag lägger in det så här
Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source="&Server.MapPath("omni.mdb")
datum =now
SQL = "Insert Into files(filename,kommun,namn,epost,telefon,kategori,anno,rubrik,annons,datum) Values ('"& filename &"','"& Kommun &"','"& Namn &"','" & epost & "','" & telefon & "','" & kategori & "','" & anno & "','" & rubrik & "','" & annons & "','" & datum & "')"
och hämtar så här
set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
strSQL = "Select Distinctrow * From FILES WHERE kommun LIKE '" & Request("kommun") & "%' AND KATEGORI LIKE '" & Request("kategori") & "%' and visa=true AND ANNO = 'fals' ORDER BY datum DESC"
strDSN = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source="&Server.MapPath("omni.mdb")
objConn.open strDSN
rs.Open strSQL, objConn, 3, 3
<%= FormatDateTime(Rs("datum"),2)%>
cupyMedlem sedan apr. 2002299 inlägg Jag testat lite och allt funkar om jag tar väck AND ANNO = fals från SQL-sats
fast jag behöver den
några idéer?