kan man anävnda paranterser för att gruppera sql koden? på samma sätt som man kan göra inom matematiska formler m.m
ex. SELECT * FROM hej WHERE hej1 = 'jupp' AND ( hej2 ='nuff' OR hej2 = 'dum')
11 svar · 243 visningar · startad av nille99
kan man anävnda paranterser för att gruppera sql koden? på samma sätt som man kan göra inom matematiska formler m.m
ex. SELECT * FROM hej WHERE hej1 = 'jupp' AND ( hej2 ='nuff' OR hej2 = 'dum')
Ja.
vad är felet i den här koden då?
SELECT fordon.namn, fordon.Regnr, fordon.biltyp FROM fordon WHERE (fordon.namn LIKE '%' OR fordon.namn LIKE NULL ) AND (fordon.Regnr LIKE '%' OR fordon.Regnr LIKE NULL ) AND (fordon.biltyp LIKE '%' OR fordon.biltyp LIKE NULL ) AND (fordon.biltyp LIKE '%' OR fordon.biltyp LIKE NULL ) AND (fordon.biltyp LIKE '%' OR fordon.biltyp LIKE NULL )
Du ska inte använda operatorn LIKE om du ska göra exakta jämförelser. Du ska normalt använda =, utom just om du ska jämföra med null. Då skriver man IS NULL.
SELECT fordon.namn, fordon.Regnr, fordon.biltyp FROM fordon WHERE (fordon.namn LIKE '%' OR fordon.namn IS NULL ) AND (fordon.Regnr LIKE '%' OR fordon.Regnr IS NULL ) AND (fordon.biltyp LIKE '%' OR fordon.biltyp IS NULL ) AND (fordon.biltyp LIKE '%' OR fordon.biltyp IS NULL ) AND (fordon.biltyp LIKE '%' OR fordon.biltyp IS NULL )
Fast de tre sista villkoren ska inte vara likadana, väl?
jo.. det tre sista kan vara likadana.. man ska kunna söka efter tre olika kriterier.
då ska det dock vara OR istället för AND kom jag just på
nja.. saken är den att man ska kunna sök efter fordon av flera olika sorter samtidigt..
Ja, men det är ändå onödigt att ha med samma villkor mer än en gång. Jag ger mig inte... ;)
finns det något bättre sätt att kunna lista fordon av både typen bilar och lastbilar ?
Det finns det säkert, men det där blir nog bra.
tack :)