Vad är problemet med den här koden?
CREATE TABLE `tblCategory` (`CategoryId` INT (3) NOT NULL AUTO_INCREMENT, `CategoryName` VARCHAR (50) NOT NULL, `CategoryTimeStamp` TIMESTAMP (3) DEFAULT '0' NOT NULL, `CategoryCreationDate` DATETIME (3) NOT NULL, PRIMARY KEY(`CategoryId`), UNIQUE(`CategoryId`), INDEX(`CategoryId`))
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg ...CategoryCreationDate` DATETIME [blue][b](3)[/b][/blue] NOT NULL...
Du kan inte ange en längd på en datetime kolumn.
Har jag inte gjort. MySQL Front som jävlas...
Förresten, om man vill använda Foreign keys, hur gör man då?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Vad då ? Får du fel eller vad? Specificera dig.
Varför har du både unique, index och primary key på samma kolumn?
Foreign keys fungerar bara om du har INNODB som tabelltyp.
Ok, så det är bara att ändra till den tabelltypen? Några nackdelar med det?
Primary Key är väl samma som unique? O sen kanske det indexeras automatiskt på primary key kolumner. Men jag var inte säker... :)
Om man vill ha booleans (bit), ska man köra med TINYINT(1) då?
Och vad är Zerofill och Unsigned? :)
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Finns det ingen hjälpfunktion?
char(0) null är den kortaste om man vill ha motsvarande bit
unsigned bara positivt
int(4) zerofill
11 --> 0011
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg
Har jag inte gjort. MySQL Front som jävlas...
Kan kanske vara en gammal version. Senaste är 2.4.
Primary Key är väl samma som unique? O sen kanske det indexeras automatiskt på primary key kolumner. Men jag var inte säker... :)
Primärnyckeln är redan unik. Unique används på andra fält som ska vara unika än primärnyckeln. Och såvitt jag vet så indexeras även primärnyckeln.
Om man vill ha booleans (bit), ska man köra med TINYINT(1) då?
Precis.
Zerofill = T.ex. om man behöver inledande nollor. Värdet 3 i en INT(4) ZEROFILL kolumn blir därmed 0003.
Unsigned = Endast positiva värden (vilket innebär att man kan lagra högre tal, se mysql's hemsida för mer exakt).
Ah! :D
Hjälpfunktion..? Jo, du är ju min hjälpfunktion! ;)
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg
LarsG skrev:
char(0) null är den kortaste om man vill ha motsvarande bit
Jaså? Jag har alltid kört med tinyint. Men hur ska man ange ett värde för denna (förutom null)?
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Hehe, sedan när man administrerar databasen med hjälp av något GUI (t ex MySQL Front) får man ett helvete när man inte kan avläsa vad fälten innehåller. :e
Är prestandaskillnaden stor om man jämför med tinyint? Vilka för-/nackdelar har det?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Det är bara nackdelar, tycker jag egentligen. Disk är billigt så använd en tinyint så länge det inte finns en riktig boolean.
Hur ändrar man till InnoDB som tabelltyp? Måste man göra om allt då eller?
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Högerklicka på tabellen och välj Change type > InnoDB.
Är det inte så att InnoDB tabeller även klarar transaktioner i flera steg?
*gäsp*
Vad ska man köra med för grafiskt program för o kunna koppla?
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Du skrev ju att du körde med MySQL Front, så jag förmodade det. ;)
Går ju inte att göra i MySQL Front... :l
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Ladda ned senaste då. Finns många nya och trevliga saker där.