PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg Mycket OT .... men rätt intressant ändå.
I helgen som va var det SM för brukshundar och alla resultat lades löpande upp på https://www.vasterviksbk.nu den absolut största siten för "bruks-idioter" i sverige.
För er som alltid har klagat på access vara eller inte vara kan jag glädjande nog berätta att i topparna så hade siten 250 besökare inne samtidigt .... jepp, i botten ligger det access-db.
Micke som har siten satt och kikade och följde statistiken om antal online samtidigt och undrade när databasen skulle ge med sig. Den gav aldrig med sig :e
Så, har man inte tillgång till MS-SQL Server eller mySQL till sin förenings-, hobby sida så duger Access rätt långt ändå :o .... men, har man tillgång till mySQL, MS-SQL Server så är det rätt mycket bättre.
cya,
PatrikB
intressant.. coolt faktist :)
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Flyttas från ASP till Access.
BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg Jag har märkt problem med Access om många är inne samtidigt under längre perioder (> 1 månad). Speciellt vid skrivning till databasen. Läsning är inte lika jobbigt. Men det är precis som du säger att access duger till väldigt mycket, även om SQLServer och dess Stored Procedures är helt överlägset. Sedan vad gäller hastigheten kan jag nämna att jag gjorde en test. En sida som genererades på 3 sekunder med Access tog endast 0.09 sekunder att generera med SQLServer. Ja frågorna var komplicerade, men jag använde inte ens Stored Procedures, vilket borde vara till SQLServers nackdel, men som sagt, Access är bra till väldigt mycket!
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Stored Procedures
Lär mig! ;)
Jag håller faktiskt på att plöja mig igenom Proffessional SQL Server 2000 Programming
ThomasaMedlem sedan aug. 2002351 inlägg Ganska enkel..
..men den var ändå intressant för den som vill läsa mer.
http://php.weblogs.com/adodb_benchmarks
MarcinMedlem sedan sep. 20021 inlägg Antal förfrågningar är det intressanta.
Jag är också nyfiken på hur mycket en Access-db klarar.
Måste kommentera att antal besökare som finns inne på en hemsida är faktiskt inget mått på hur mycket en db klarar av. Det intressanta är förfrågningsfrekvensen.
Jag är inte alls hemma när det gäller databaser (än ;) men jag har för mig att en Access-db klarar av 16 förfrågningar samtidigt. Stämmer det?
Visst, för föreningar etc. kan det vara intressant, som du skriver. Handlar det dock om en affärsdrivande applikation i produktionsmiljö så har man ju högre krav på databasen än enbart att "den inte kraschar" och då är inte Access ett alternativ, oavsett vad vissa påstår.
Sen kan du inte klumpa ihop MS-SQL och MySQL som likvärdiga. MySQL må vara snabb och trevlig, men den håller inte samma standard som MS-SQL.
De tre databashanterare som leder marknaden är DB2, Oracle och MS-SQL, dock finns MS-SQL enbart på Windowsplattformar vilket begränsar dess marknadsandelar. Skall man alltså tala om "starkare" databashanterare så är det inte kombinationen MySQL och MS-SQL det handlar om utan DB2, Oracle och MS-SQL.