hmm vill ha en primär nyckel tror jag det heter.... 1,2,3,4,5 osv
men jag vill ha den i formatet SUS145(x) där x = 1,2,3... går detta?
10 svar · 223 visningar · startad av P
hmm vill ha en primär nyckel tror jag det heter.... 1,2,3,4,5 osv
men jag vill ha den i formatet SUS145(x) där x = 1,2,3... går detta?
Nej
Nu svarade jag för snabbt. Automatisk är det nej.
Du kan förstås räkna upp den själv och lägga senast använda värde+1
Men varför släpa med en så lång nyckel?
?
OK vi försöker igen.
Vad är syftet med den typen av nyckel med både alfa och numeriska värden?
I mitt första svar trodde jag du menade en automatisk räknare vilken har blivit det vanligaste nyckel ämnet. (inte helt rätt)
Vad är syftet med en nyckel? Varför sätter man "Primary Key" i databasen överhuvudtaget?
Med en primärnyckel ser man till att inga poster i tabellen kan vara exakt lika. Det gör att vi kan vara säkra på att det bara är Pelle som har ID 43 i tabellen, och det gör också när vi ska radera eller uppdatera poster, att endast avsedd post ändras/raderas ur tabellen.
Mvh,
Ahaa.. har faktiskt undrat ett tag men jag har som tur var(?) alltid satt ID som primary. Tanken, "det kan nog vara bra" fanns med. hehe ;) Access frågar ju oftast vilken tabell man vill göra till "Primary Key".
Danke!
Ja, Access väljer oftast räknaren om man har en sån definierad, och tur är väl det. Skulle fältet "Förnamn" väljas som primärnyckel, skulle det innebära att du bara får ha en kille som heter Pelle i din tabell. Och det skulle ju, hm, inte vara riktigt klockrent. ;)
Mvh,
Men om man sätter räknaren till "Indexed: Yes (No Duplicates)" då? Kan det bli samma nummer i vilket fall då?
Nej, du kan ställa in vilket fält som helst att inte tillåta duplikater.
Hur saker och ting hanteras i Access vet jag inte (jag använder inte Access), men det är inte omöjligt att du måste ha en primärnyckel för att sätta relationer mellan olika tabeller.
Det känns som att jag lämnar av här, eftersom jag inte har någon vidare kunskap inom Access-världen. :)
Mvh,