webForumDet fria alternativet

timestamp trubbel, söker info.

4 svar · 203 visningar · startad av Nson

NsonMedlem sedan juni 2001145 inlägg

Hej o hå på er...

Har ett problem med timestamp funktionen i SQL 2000 databas.
Behöver man uppdatera timestamp typ UPDATE etc, eller ändrar den automatiskt värde när man gör andra ändringar i en kolumn i samma rad ?

Det trodde jag liksom men får den inte att fungera. Kör en:
-------- Kod
Set CleanSessionsRS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
CleanConnection = "Driver={SQL Server};Server=localhost;Database=syndnet;"

CleanSessionsRS.Open "UPDATE dat_userindex SET active_online = NULL , active_session = NULL WHERE datediff(minute,active_lastaction,current_timestamp) > 20", CleanConnection
-------- Kod

För att rensa ut de som inte uppdaterat sida dom senatse 20 minuterna. Innan har jag uppdaterat den användare som just nu kollar på sidan.

Men får det inte att fungera. Nu till frågan då,
datatypen timestamp i SQL 2000 uppdaterar den sig automatiskt när man gör ändringar i raden eller ?

Må bäst i solen!

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

En kolumn med typen timestamp uppdateras vid varje förändring. Däremot så går det inte att använda värdet som ett datum.

hmmm. med andra ord, min kod borde funka eller hur ?

men problemet är att den dödar "sessioner" (timestamps som är under 20 minuter gammla) som skall vara aktiva.

med andra ord alla blir satta till att vara offline ... inte så värst spännande funktion då :)

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Nej, det är inte relevant att använda en timestamp-kolumn i datediff. Du vet aldrig vad du får för resultat. Timestampvärdet är mer som en räknare. Du får ha en datetime-kolumn som du uppdaterar själv och jämför med.

Guld... Då löste sig allt...

Tack Lars...

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)