Om jag i en loop vill räkna hur många poster av varje unikt värde (tex. antal 5:or, antal 1:or osv.) det finns i tabell, hur ska jag göra då? Loopen ska hålla reda på när ett nytt värde som inte räknats förr dyker upp. Sedan ska man kunne presentera för varje värde hur många poster det finns i. Någon?
Det beror lite på hur många unika värden du har och hur datat är lagrat i databasen. Lättast är väl kanske att skriva en stored procedure (om SQL Server) som returnerar det. En annan enkel lösning är att fixa det med Recordset:et:
Response.Write "Unika värden<br />"
For i = 1 to 5
rs.Filter = "nummer = " & i
Response.Write i & ": " & rs.RecordCount & "<br />"
Next
rs.Filter = ""
Får inget av ovan att fungera :( Tohas exempel funkar inte för det är inte siffror jag vill räkna då detta bara var ett exempel (skulle nog ha beskrivit det annorlunda...). De andra exemplen resulterar i ett felmeddelande:
"Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] SELECT-uttrycket innehåller ett reserverat ord eller argument som antingen är felstavat eller utelämnat, eller så är skiljetecknen felaktigt använda."
I tabellen har jag cirka 90 namn på olika städer. Vissa städer förekommer fler än en gång, och jag vill alltså räkna hur många OLIKA stadsnamn det finns. Inte hur många av varje stadsnamn det finns.