webForumDet fria alternativet

Mellanslag i sql-sats?

6 svar · 528 visningar · startad av Dflex

DflexMedlem sedan juni 2002136 inlägg

Hej!

Jag vill ha ett mellanslag i min sql-sats. Jag har försökt med nbsp; (se nedanstående) men det blir fel.

sql="SELECT Ritningsid AS Ritid, Format & Ritningsnr & nbsp; & Revision AS Ritnr, ........

Vad skriver man?

Hälsningar

Dflex

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter. Vill du lägga ihop innehållet i flera fält till ett resultatfält?

sql="SELECT Ritningsid AS Ritid, (Format + Ritningsnr + ' ' + Revision) AS Ritnr, ...

I SQL använder man normalt + för att konkatenera. Möjligen kan du behöva typkonvertera i frågan också om inte fälten är av texttyp.

Är databasen Access?

Precis vad jag var ute efter, det funkar!

Ritningsnr och revision är av datatypen text, jag vet inte om det hade funkat annars? Jag har inte testat att byta. Min databas är gjord i Access!

Tack!

Plus är ju också en matematisk operator, så jag tror inte det hade funkat rakt av om något av fälten varit av taltyp. Då får man ta till on-the-fly-typkonvertering i SQL-frågan.

Men låt du dina fält vara av texttyp.

Mvh,

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

I Access används & för strängkonkatenering

sql="SELECT Ritningsid AS Ritid, (Format & Ritningsnr & ' ' & Revision) AS Ritnr, ...

(|| är det enligt ANSI standard.)

Åhå!

Är det gamla SQL Serverkunskaper som finns i min hjärna? Jag har alltid använt +.

Dflex, byt genast plustecken mot ampersand, så borde du slippa eventuella typkonstigheter också.

Mvh,

Ok...gjort. Funkar fint!

Genererad på 376 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb