Access har ju en egen hjälpgubbe som kan hjälpa dig. Men testa dig fram. Är säker på att du listar ut hur man gör.
Vill du lista på webben får du lära dig ASP (eller PHP), men ASP är nog bäst om du vill köra med Access-databas.
8 svar · 292 visningar · startad av fredrik882
Tänkte lägga in alla mina filmer, spel musik cd´s i en databas.
är helt grön när det gäller databaser. Någon som har en bra guide på hur man gör?
Vill sedan från webben kuna lista t.ex filmerna efter: Alfabetisk ordning, genre eller senast inlagda.
Access har ju en egen hjälpgubbe som kan hjälpa dig. Men testa dig fram. Är säker på att du listar ut hur man gör.
Vill du lista på webben får du lära dig ASP (eller PHP), men ASP är nog bäst om du vill köra med Access-databas.
Allt det där går att göra när du plockar ut informationen med "order by" funktionen. Se bara till att du har en datum kolumn så att du kan se när du la in dom olika posterna. Det bekvämaste brukar vara att sätta ett Default värde som plockar dagens datum om man inte fyller i något annat.
whereisit är kanon finns på cnet download.com
Jag har nu lagt in alla mina filmer i ett anta fält.
Film id | Title | Genre | Här vill jag ha datum HUR?
dvd01 Blade Action Datum ja lade in filmen
Så hur får jag ett datum fält. jag har laggt till lagt till en kolum länfs till höger men den antar kag bara är en vanlig TEXT collum. Hur gör jag den till en datum fält?
Är det några mer fält som kan vara bra att ha?
PS kan någon rekomendera bra ASP guide? Är IDG´s bra?
IDG:s ASP-guide är lätt att komma igång med, dock innehåller den en del felaktigheter, eller snarare dåliga lösningar.
För att få ett datum fält behöver du bara gå in i design i tabellen och välja Date/Time så har du det. Sätt Default värdet till Date(). Om du inte sätter något värde då tar den systemtiden.
Jag skulle göra en separat tabell för Genre för att lättare kunna ändra och skapa ny genrer.
Förslag på Fält till huvud tabellen:
Id (AutoNumber)
Title (Text)
Genre(Numeriskt) Referens nummer till Genre taballen
Datum (Datum/Tid)
Media (Text) ex. DVD, VCD, VHS...
Fält i Genre tabellen:
Id (AutoNummer)
Genre (Text)
Man kan hitta ganska många tutorials om man tittar in på www.aspin.com. Det finns gått om exempel där också. :)
"Genre(Numeriskt) Referens nummer till Genre taballen "
menar du Raw Source?
Jag menar att du kan ha ett numeriskt värde i Genre kolumnen. Om du går till Tools Relationships kan du dra en join mellan dom så att om du gör en query så kommer den automatiskt att sätta dit förhållandet för dig. Om du väljer det direkt från koden på din sida kan det se ut nåt i stil med:
select Title, Genre, Date, Media, tblGenre.Genre from tblMain inner join tblGenre on tblMain.Genre = tblGenre.Id