riluMedlem sedan jan. 200059 inlägg Har en SQL-kod som ser ut så här:
<%
RS="SELECT * FROM (media INNER JOIN (label INNER JOIN title ON label.labelid = title.labelid) ON media.mediaid = title.mediaid) INNER JOIN (artist INNER JOIN artisttitle ON artist.artistid = artisttitle.artistid) ON title.titleid = artisttitle.titleid WHERE artisttitle.titleid="&Request.Querystring("id")&"
%>
Så här ser tabellerna ut:
media
----------------------
mediaid (räknare)
media (text)
label
----------------------
labelid (räknare)
label (text)
title
----------------------
titleid (räknare)
mediaid (tal)
labelid (tal)
mm...
artist
----------------------
artistid (räknare)
artistnamn (text)
artisttitle (ref. tabell)
----------------------
id (räknare)
artistid (tal)
titleid (tal)
Problemet är att när jag testar frågan i Access så fungerar den utmärkt och plockar ut en titel och visar all information om den, men när jag kör den på sidan får jag följande fel:
**Microsoft VBScript runtime error '800a000d'
Type mismatch**
Hoppas nån kan svara på detta.
riluMedlem sedan jan. 200059 inlägg Fel forum
Kan nån flytta det här till SQL-forumet istället?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Det var nog lite förhastat att flytta den till SQL eftersom du får ett VB-script fel. Är det den raden som du visar som du får fel på?
Du kan ju ta bort sista biten (& ") i alla fall
<%
RS="SELECT * FROM (media INNER JOIN (label INNER JOIN title ON label.labelid = title.labelid) ON media.mediaid = title.mediaid)" &_
" INNER JOIN (artist INNER JOIN artisttitle ON artist.artistid = artisttitle.artistid) ON title.titleid = artisttitle.titleid " & _
" WHERE artisttitle.titleid="&Request.Querystring("id")
%>
Skriv inte så långa rader då det är så jobbigt att läsa im man måste scrolla i sidled.
riluMedlem sedan jan. 200059 inlägg Ja, det är den sista raden jag får fel på när jag försöker få ut något ur recordsettet. SQLen funkar rent tekniskt, men när jag ska ta ut något t ex artist ur recsetet så får jag ett typ-fel...
Så här ser koden ut som inte funkar i vb-form men i databasen.
<%
RS="SELECT * FROM (media INNER JOIN
(label INNER JOIN title ON label.labelid = title.labelid) ON
media.mediaid = title.mediaid)
INNER JOIN (artist INNER JOIN artisttitle ON artist.artistid =
artisttitle.artistid)
ON title.titleid = artisttitle.titleid WHERE title.titleid=4"%>
Ger följande när jag kör den:
SELECT * FROM (media INNER JOIN
(label INNER JOIN title ON label.labelid = title.labelid) ON media.mediaid = title.mediaid) INNER JOIN
(artist INNER JOIN artisttitle ON artist.artistid = artisttitle.artistid) ON title.titleid = artisttitle.titleid
WHERE title.titleid=4
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Hur ser koden där du hämtar saker från recset ut?