webForumDet fria alternativet

sql sats

5 svar · 257 visningar · startad av cupy

cupyMedlem sedan apr. 2002300 inlägg

hur skulle den se ut om jag skulle använda Mysql ?

set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet") 
strSQL = "Select Distinctrow * From FILES  WHERE ANNO='ki' AND land LIKE '%" & Request("land") & "%' AND KATEGORI LIKE '%" & Request("kategori") & "%' ORDER BY  DATUM DESC"
strDSN = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source="&Server.MapPath("databas.mdb") 
objConn.open strDSN
rs.Open strSQL, objConn, 3, 3
CactuzMedlem sedan okt. 2001635 inlägg

ändra:
strDSN = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source="&Server.MapPath("databas.mdb")

till:
strDSN = "driver=MySQL;server=localhost;uid=namn;pwd=password;database=databas"

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

Byt distinctrow till distinct då du ändå håller på.

Tack för alla tips!
Men nu är en annan fråga nämligen att jag konverterat min access databas till mysql det finns nu på c:\mysql\data\databas
Min access db hette databas och tabellen hette files Nu har jag tre filer i en mapp som heter databas och jag vet inte hur ska man skapa en odbc koppling och sätta upp en DSN och till vilket fil eller hur den hela fungerar

någon som vet?

ViktorMedlem sedan aug. 20021 710 inlägg

Har du laddat ner MySQL's ODBC drivrutin? Om inte gör det, när du har installerat den så väljer du att du vill skapa en "User DSN" eller "System DSN" och sedan väljer du MySQL och sen är det bara att skriva in all data om datbasen du vill komma åt i fönstret som popar upp, där finns ett fält för vad databasen heter.
Själv kan jag inte få "File DNS" att fungera.

/Viktor

Genererad på 391 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb