webForumDet fria alternativet

Ställa in mysql i linux

19 svar · 298 visningar · startad av Cactuz

CactuzMedlem sedan okt. 2001670 inlägg

Jo.. d är så här... jag är typ hel kass i linux... kan lite... iaf... jag har lagt in mysql (en annan kille gjorde d men ändå) o apache o allt.. men jag kan inte ansluta till nån databas... har bara använt mysql under windows tidigare... nu undrar jag om d finns nån svensk sida där d står vad jag ska göra för att få igång d här =)

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Här skrev jag hur man kom igång med PHP, MySQL och Apache i Linux:
http://www.phpportalen.net/moduler.php?modul=skola&kap=15

1. mitt mysql ligger inte där.. ligger i /usr/local/mysql... men skit samma.. kan ändå inte ansluta till databasen

btw.. använder slackware

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Avinstallera och installera igen, då. ;)

Det ska inte spela någon roll om du använder slack, det fungerar i stort sett likadant. Jag har för mig att slack kan köra rpm-paket.

Om du inte vill avinstallera ( Som jag förstår att du helst vill slippa ) kan jag inte hjälpa dig. Mina Linux-kunskaper är minimala.

ok.. för jag vet inte själv hur man installerar d så...

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Har du MySQL demonen igång på maskinen?
Ge följande kommando för att kontrollera:

ps -ax|grep -i mysql

Syns det någon mysqld ?

Om inte prova att starta den, hmm slackware hur vad det nu man gjorde där .., well prova:

/usr/local/mysql/bin/safe_mysqld

d fanns mysql där.. men jag tänkte ändå att jag skulle prova starta den.. men då när jag körde den där filen fick jag meddelande om att:
/usr/local/mysql/libexec/mysqld inte inte fanns eller inte gick att köras

SuPeR_ToBBeMedlem sedan mars 2001185 inlägg

du måste stå i /usr/local/mysql när du ger kommandot.

cd /usr/local/mysql
./bin/safe_mysqld

Nu borde det fungera.

ok.. nu tar d några sek sen står d mysqld ended o d funkar inte ändå

Vad skrev kommandot "ps -ax|grep -i mysql " ut för något?

347 tty2 S 0:00 grep -i mysql

men om jag ska göra nått i mysqladmin klagar den på /tmp/mysql.tmp... den kan inte ansluta till den lokala mysql servern genom den lr nått... sen står d att man ska kolla om mysqld är igång och att "socket" /tmp/mysql.sock existerar... men vet i sjutton om den gör d =P

btw.. han som installerad mysql verkar gjort nått konstigt... för mysql ligger både i /usr/local och /usr/local/mysql/

Utdata av kommandot "ps -ax|grep -i mysql" säger mig att MySQL inte är startad på din maskin.

Något liknande detta skall du få fram:

$ ps ax|grep -i mysql 
 1602 ?        S      0:00 /bin/sh /usr/local/mysql/bin/safe_mysqld --datadir=/e
 1643 ?        S      0:23 /usr/local/mysql/libexec/mysqld --basedir=/usr/local/
 1666 ?        S      0:12 /usr/local/mysql/libexec/mysqld --basedir=/usr/local/
 1668 ?        S     13:48 /usr/local/mysql/libexec/mysqld --basedir=/usr/local/
 1808 ?        S    133:03 /usr/local/mysql/libexec/mysqld --basedir=/usr/local/
 2248 ?        S    126:01 /usr/local/mysql/libexec/mysqld --basedir=/usr/local/
 1448 ?        S    123:55 /usr/local/mysql/libexec/mysqld --basedir=/usr/local/
10929 ?        S    123:27 /usr/local/mysql/libexec/mysqld --basedir=/usr/local/
 4884 ?        S    116:35 /usr/local/mysql/libexec/mysqld --basedir=/usr/local/
 4901 ?        S    112:56 /usr/local/mysql/libexec/mysqld --basedir=/usr/local/
11691 ?        S     88:05 /usr/local/mysql/libexec/mysqld --basedir=/usr/local/
19194 ?        S     86:14 /usr/local/mysql/libexec/mysqld --basedir=/usr/local/
 4362 pts/0    S      0:00 grep -i mysql
$

I katalogen /usr/local/mysql/var finns en logfile som heter maskinamn.err där maskinnamn är namnet på din linux burk.
Vad står det i dom 5 sista raderna i denna filen?
Ge följande kommando för att få fram det:

tail -5 *.err

hmm.. har ingen katalog vid namn var.. däremot låg d en .err fil i data mappen... där står d att den först inte kan skriva till /usr/local/mysql/data/CNServer.pid

sen kan den inte hitta filen ./mysql/host.frm

sist står d att den inte kan ta bort /usr/local/mysql/data/CNServer.pid

o sist står d mysql ended

Ok.

Först:

i katalogen /usr/local/mysql/data/ skall det finnas en katalog som heter mysql som i sin tur skall innehålla ett antal filer som börjar med mysql, finns dessa?

Om inte så är inte mysql rätt uppsatt, då rekomenderar jag nästan att du installerar mysql på nytt.

Däremot om dom finns så kan du prova dessa kommandon:

cd /usr/local/mysql
chown -R mysql data
chgrp -R mysql data

Oftast kösr mysql som användaren mysql och denna användaren måste ha tillåtelse att skriva i /usr/local/mysql/data

nu verkar d som att jag kan ansulta när jag gör något med mysqladmin...

jag tror att jag fått igång d nu,, för jag upp flera saker med ps -ax|grep -i mysql..
men jag kan inte kontakta databasen på min sida.. vad kan d bero på?

nu står d att det är på men om jag t.ex ska göra en databas så får jag meddelandet: Access denied for user: '@localhost' to databas 'testdb'

hmm... kom på att det kanske är fel med databaskopplingen... hur kollar man vad "namnet" är man ska skriva? där man skriver lösenord o d

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)