webForumDet fria alternativet

SUM från flera tabeller

3 svar · 274 visningar · startad av Jetboy

JetboyMedlem sedan aug. 200133 inlägg

Jag har problem med ett sql-kommando:

SELECT us_id, us_checked, us_approved, 
	SUM(IF(mo_checked = 0, 1, 0)) AS mo_pending, 
	SUM(IF(mo_checked = 1 && mo_approved = 0, 1, 0)) AS mo_refused, 
	SUM(IF(mo_checked = 1 && mo_approved = 1, 1, 0)) AS mo_totalApproved, 
	SUM(IF(pi_checked = 0, 1, 0)) AS pi_pending, 
	SUM(IF(pi_checked = 1 && pi_approved = 0, 1, 0)) AS pi_refused, 
	SUM(IF(pi_checked = 1 && pi_approved = 1, 1, 0)) AS pi_totalApproved 
FROM tbl_users 
LEFT JOIN tbl_moments ON (us_id = mo_userId) 
LEFT JOIN tbl_pictures ON (us_id = pi_userId) 
WHERE us_id = " . $intUserId . "
GROUP BY us_id";

If-satserna kollar ett visst villkor och returnerar 1 för sant och 0 för falskt för varje post i tabellerna tbl_moments och tbl_pictures. Resultatet summeras i ett eget fält i det resulterande recordsettet. Problemet är att SUM-funktionerna inte räknar riktigt som jag vill. Värdena från första tabellen räknas rätt och mo_pending, mo_refused och mo_totalApproved får helt rätt värden. Värdena från den andra tabellen blir helt fel; pi_pending innehåller summan av de tre mo-värdena, och de andra pi-värdena blir noll.

Kan jag få SUM-funktionerna för pi-värdena att fungera som de gör för mo-värdena, eller måste jag göra två queries för att få detta att fungera? Tips mottages med stor tacksamhet.

/a

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Det beror väl på att du har en left join och att det inte finns några matchande poster i pictures? Om det är så så är pi_checked och pi_approved null och if blir alltid falskt.

JetboyMedlem sedan aug. 200133 inlägg

Men det är ju det som är poängen. IF-satsen blir falsk och returnerar därmed 0, SUM-funktionen räknar alltså ihop antalet där IF är sant (och returnerar 1). Eftersom pi_checked och pi_approved är null borde IF returnera 0 och SUM, som summerar en massa nollor, borde bli 0 och inte ta värdet från en annan kolumn. Eller?

/Anders

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Jag läste lite slarvigt. Du får göra två frågor (som du kan slå ihop med en union all om du har mysql 4.0 eller senare.)

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)