Hmm...läste i en bok att om man använder preffixet sp_ till sina stored procedurer så letar den först i Masters tabellen om den hittar proceduren där...m a o blir det en klar prestanda förlust att använda denna typ av namn.
Någon som vet hur mycket man förlorar i prestanda på att använda detta ?
Slutsats, ändra namnen på dina procedurer från
sp_namn till "någotannat"_namn ;)
Hej...
Gjorde ett litet test som skrev ut ett menyträd från min databas med två procedurer
exec test_treeview
exec sp_treeview
Tiden blev dock i stort sett densamma oavsett om jag kör min procedurer 10 eller 10 gånger...om man överhuvudtaget kan mäta ngn skillnad så ska det vara till fördel för sp_treeview vilket talar emot min teori.
Dock så har jag enbart gjort testet på min lokala dator med developer-versionen av sql-server.
Med andra ord är det ngn som vet eller hört talas om att man inte ska döpa sina procedurer med preffixet sp_ tidigare ?
Prestanda mässigt börjar det kanske inte spela någon roll förrän man skapat riktigt många procedurer ?
Det enda jag läst är att "standarden" för hur man brukar döpa procedurer är att de börjar med sp_, men jag har aldrig hört att det skulle vara långsammare. Dessutom är frågan vad de menar med långsammare. Förmodligen är det en icke mätbar skillnad, så då är det slöseri med tid att tänka på det :)
Det enda jag läst är att "standarden" för hur man brukar döpa procedurer är att de börjar med sp_,
Jag håller med dig, precis vad jag hört och också använt. Men så läste jag i en bok på biblioteket att man inte bör döpa sina procedurer med preffixet SP_ ty då leter SQL-server först i masters db:n innan den går vidare till den specifika db:n där proceduren finns...
Men som sagt jag såg ingen skillnad i prestanda... och om ingen annan har hört det så borde det inte vara ngt att hänga upp sig på...
133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.58439ac5