webForumDet fria alternativet

Komma-igång-hjälp?

5 svar · 277 visningar · startad av erciz

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

Har hört (eller hör det överallt) att MySQL är den bästa fria databasen, har jag fel?

Försökte då komma igång med MySQL och installerade det på min maskin som kör WinXP Pro, Använde WinMySQLAdmin och skulle då skapa första databasen, gjorde det under fliken Databases i programmet och fick skriva in ett namn, döpte då databasen till erciz...

...men sen då? hur skapar jag tabeller? hur döper jag kolumnerna i tabellerna samt sätter datatypen de ska hantera t.ex. Int eller String?

aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Rekommenderar dig att använda MySQLFront från www.mysqlfront.de, det blir lite enklare att administrera då!

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Vill du lära dig MySQL så skulle jag föreslå att du börjar i prompt-form. Det är inte svårt, och då får du reda på hur MySQL arbetar mycket bättre.

Har hört (eller hör det överallt) att MySQL är den bästa fria databasen, har jag fel?

Det kan diskuteras. ;)
PostgreSQL har fått utmärkelsen "Bästa DBMS", men det beror ju på ens krav och intressen också.

SPin: Gärna, hur gör jag då? du menar att jag ska köra SQL-kommandon direkt eller? Var skriver jag in dem isåfall? gör jag det på nåt ställe i WinMySQLAdmin? ...prompt, menar du i dosprompten? ...så då blir det till att skaffa sig en fet SQL-bok då eller?

/ Supernybörjaren på området ;)

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

En bok är en bra början. :)

Du startar bara MySQL från DOS-prompt ( Har bara gjort det i Linux, så jag vet inte riktigt hur det ser ut i Win :o ):

mysql -u Användarnamn -pLösenord

Efter det är det bara att köra igång med SQL:en... :)

Nån annan som vet hur/om man kan skriva SQL-kommandom direkt i WinMySQLAdmin?

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)