Hallo..
Undrar om det finns någon SQL-sats som öppnar och kör innehåller i en .SQL fil. Säg som exempel att jag har en SQL-fil med en jättequery i som jag inte vill skriva in igen. Jag vill bara aktivera och köra den jättequeryn med hjälp av ETT enkelt litet kommando.. typ exectue (sökväg); eller liknande.. finns det något sådant i MySQL? Känns som om det borde göra det!
Det är rätt viktigt att filen aktiveras och körs med hjälp av enbart 1 kommande för jag skall anropa det från scriptspråket lasso.
Tacksam för svar och tårta!
/Kalle
bohlinMedlem sedan mars 2000263 inlägg Jag är inte helt säker, men jag tror detta funkar:
source filnamn
njaa. får det inte riktigt att funka.. hur tänkte du att man skulle skriva?
execute source 'c:\filname.sql'; ???
bohlinMedlem sedan mars 2000263 inlägg bara source c:\filnamn.sql
från http://www.mysql.com/doc/B/a/Batch_mode.html
If you want to get the interactive output format in batch mode, use mysql -t. To echo to the output the commands that are executed, use mysql -vvv.
You can also use scripts in the mysql command-line prompt by using the source command:
mysql> source filename;
TimMedlem sedan jan. 2002115 inlägg Om du loggar in i mysql och sedan skriver så här vid prompten:
väljdatabas < dinsqlfil.sql
Tack men jag har liksom redan läst det där.. grejjen är att det där är ingen lösning för mig.. jag måste ha ett kommando som kan ställas som en SQL-query.. skall köra kommandot från en Lasso-sida och då funkar inte Source. Man kan säga så här.. går kommandot köra i "query-mode" i MySQL front så funkar det för mig... hmm vad gör kommandot LOAD_FILE()??
bohlinMedlem sedan mars 2000263 inlägg $ mysql -u** -p**** **********
Reading table information for completion of table and column names
You can turn off this feature to get a quicker startup with -A
Welcome to the MySQL monitor. Commands end with ; or \g.
Your MySQL connection id is 287 to server version: 3.23.51
Type 'help;' or '\h' for help. Type '\c' to clear the buffer.
mysql> source /home/bohlin/temp.sql
Query OK, 1 row affected (0.20 sec)
Rows matched: 1 Changed: 1 Warnings: 0
sqlen i temp.sql kördes...
mmm.. som sagt så funkar inte det för mig.. min måttstock är MySQLFront.. funkar det där så funkar det för mig med =) *känner sig krånglig*