sql= "select o.datum,o.antal,o.smak,o.storlek, p.vara, p.pris from orderRad o, produkter p where o.artikelid = p.prodid and o.datum = now() and o.kundid = "&kund
Funkar inte den SQL-satsen.. vill ha fram allt som är gjort med dagens datum
9 svar · 247 visningar · startad av pellsäter
sql= "select o.datum,o.antal,o.smak,o.storlek, p.vara, p.pris from orderRad o, produkter p where o.artikelid = p.prodid and o.datum = now() and o.kundid = "&kund
Funkar inte den SQL-satsen.. vill ha fram allt som är gjort med dagens datum
När du sätter o.datum = now() så kommer du bara få träffar om det är samma tid på sekunden eller om det är hundradelen...
försöker nu få fram ordrar som är med dagens datum.
sql= "select * from orderRad where datum = date() and kundid = "&kund
denna funkar inte date() får inget tilldelat sig
Och jag kan ju inte skriva datum = "date() för då får jag ju inte med med KundID
en fråga till:
Jag använder Distinct för att plocka fram kundid och datum från en tabell.
Jag vill bara får fram kundID en gång som det är nu så komemr det fram lika många gånger som det finns olika datum för just ett kundid.....
Är intresserad av att bara se kundid en gång tillsammans med det senaste datumet
så här ser SQl ut nu
sql= "select Distinct k.namn, o.kundid, o.datum from kunder k, orderRad o, produkter p where k.kundid = o.kundid and o.artikelid = p.prodid order by k.namn"
sql= "select k.namn, o.kundid, max(o.datum) as maxdatum from kunder k, orderRad o, produkter p where k.kundid = o.kundid and o.artikelid = p.prodid group by k.namn,o.kundid order by k.namn"
Varför har du med produkter i frågan?
tack
det är nåt som ligger kvar från en tidigare sql fråga....det där med produkter
har du nåt bra svar på den andra första frågan
Du menar det här med now och date? Att använda now som jag sa tidigare är ju ingen hit. (Sorry ;) )
Om du har lagrat data i tabellen med hjälp av date() så borde
where o.datum = date()
vara ok annars så kan man använda
where datediff('d',o.datum,date()) = 0
nej inte det utan jag får det fortfarande inte att funka att den lägger in med den 7/2 2002 istäälet för 2/7 2002... Det funkade som sagt i juni
Jaha, då är det väl något med session.lcid, det är lätt att det blir problem. Det enda vettiga är att formattera datum som #yyyy-mm-dd# innan man skickar det till databasen.
om du har #dd/mm/yy# så tolkar access det som #mm/dd/yy#
Om det fungerade i juni så tror jag att det beror på att access försöker vara praktisk
"30/06/02" är ju ogiltigt datum (i amerrka) så access gör nog om det till "06/30/02"
Det mesta av ovanstående är spekulationer.
ok... hur formaterar jag det så att det ser ut som 2002-07-02