AnkmanMedlem sedan juni 2002116 inlägg Hur gör jag för att välja ut poster distinct från kolumnen userinfo utan att bry sig om att kolumnen tid har olika värden?
Så här ser min SQL-fråga ut nu:
SQL = "SELECT TOP 10 userinfo, tid FROM users ORDER BY tid DESC"
Jag har provat att lägga till DISTINCT men det funkar inte eftersom dubletterna i userinfo inte har samma värde i kolumnen tid (antar jag).
Hälsningar Andreas
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Vilket värde från kolumnen tid vill du ha om det finns flera poster med samma userinfo? Största minsta vilket som helst?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg SQL = "SELECT TOP 10 userinfo, max(tid) FROM users group by userinfo ORDER BY 2 DESC"
AnkmanMedlem sedan juni 2002116 inlägg Jag får:
ADODB.Recordset error '800a0cc1'
Item cannot be found in the collection corresponding to the requested name or ordinal.
på raden där jag använder rs("userinfo") och rs("tid"). Stavningen är korrekt.
Vad betyder för övrigt "ORDER BY 2"?
EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inlägg Kanske så här då:
SQL = "SELECT TOP 10 userinfo, max(tid) as strMaxTime FROM users group by userinfo ORDER BY 2 DESC"
Sen skriver du ut det med
rs("strMaxTime")
Eller var det inte så du menade?
AnkmanMedlem sedan juni 2002116 inlägg Funkar suveränt. Tack!
Varför skriver man ORDER BY 2 DESC (vad betyder 2:an)?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det innebär att sorteringen görs fallande (Descending) på fält nummer två du specificerat i din Selectlista. De flesta dbms tillåter att man skriver ORDER BY strMaxTime istället, men inte Access, där måste du skriva ordningstalet.
Mvh,