vad menar du med senaste månaden?
Alla poster som är mindre än 30 dagar gamla eller alla poster från Juni?
6 svar · 257 visningar · startad av Virrdo
Jag har stuvat om litet i min kod och har nu litet funderingar...
Jag har bla ändrat så att datumet sätts in med $datum = time();
och skrivs ut med
echo date("Y-m-d", $arrayMedData);
för att underlätta ev. formatering av datumet
men hur ska jag skriva en mysql-sats som hämtar alla poster från tex senaste månaden ?
*Tacksam för svar*
vad menar du med senaste månaden?
Alla poster som är mindre än 30 dagar gamla eller alla poster från Juni?
Med "den senaste månaden", så menar jag givetvis "från den senaste månaden" och inget annat ;)
T.ex. från juni, som du själv skrev :)
Förlåt om jag var otydlig :D
select * from ogrish where month(current_date) = month(dateColumn) and year(current_date) = year(dateColumn)
Får det fortfarand inte att fungera :\
Satsen jag använde, efter att tittat på din är:
SELECT * FROM text WHERE month(current_date) = month(datum) AND year(current_date) = year(datum)"
där datum är den kolumn som innehåller datumet. Är det som jag fipplar till det eller vad? (time()-formateringen för en stund sen, som finns för en post i databasen som lades in idag ser ut såhär "1023478877" om det kan vara till någon hjälp, jag använder alltså inte mysql's egna date/timestamp etc funktioner!)
(Det kanske skulle gå snabbare om du kontaktade mig på ICQ, medan du nu ändå är online (om du har ICQ dvs.)? #4781596)
om du har ICQ
Har jag inte så vitt jag vet. Är det som BSE eller?
Jag kanske har missuppfattat totalt. Vad har du för datatyp i kolumnen datum? Är det integer eftersom du stoppar in time?
Jag tycker att det är bättre att använda datetime datatypen. Det finns funktioner i Mysql för att konvertera till unix timestamp.
Jag gjorde som du skrev och kollade på datetime funktionen och använder mig numera av den
För intresserade, av lösningen:
Sparar datumet med DATETIME.
hämtar datumet med UNIX_TIMESTAMP:
("SELECT unix_timestamp(datum_kolumnen) AS unix_datum FROM svammel")
Formaterar sen datumet med hjälp av date().
$datumet = date("Y-m-d / H:i", $array_som_innehåller_satsen_ovan["unix_datum"]);
Lite smidigare, än som jag gjorde tidigare kanske... :)
Tack LarsG för dina svar...