Hallå... bara för att påminna er ännu en gång så är jag färsk på PHP och MySql så det är därför jag antagligen ställer lite "banala" frågor.
Jag har en massa dikter som jag vill att man ska kunna komma in på en sida och se namnet på dem + datumet de laddades upp. De sorteras i tabellen i MySql via unika ID nr. Nu vill jag att man ska kunna klicka på namnet på rubriken för att komma till en sida som visar rubrik, text, datum + namnet på den som laddade upp. Någon som känner för att hjälpa till? :e
En anna sak... någon som har några bra tips där man kan lära sig Mysql och PHP (och säg inte manualen på php.net :) ) Jag har läst php4 programmering från pagina och den lärde jag mig lite ur... men den tar inte upp så mycket... bara grunder... tips? Böcker eller hemsidor... allt går bra
Tackar... Webslave
Kolla upp http://www.idg.se/webstudio/ de har både en liten PHP- & en MySQLskola (förvisso grunderna men).
Bok? - Kanske Professional PHP Programming - fick den på min kurs & den funkar skapligt :-)
Sedan rockar http://www.phpbuilder.com/ ganska fett tycker jag. :)
/Mange
Tackar... ska kolla upp :)
Kan någon komma med något tips om mitt... "problem" eller vad man nu ska kalla det?
Löste det själv... det var ju faktiskt VÄLDIGT enkelt *pinsamt*
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Inte för att jag håller på med PHP (råkade komma in här), men skriv gärna hur du löser dina problem.
Kan jag väll... men de som kan PHP kommer nog bara säga "Varför skriver han det där?" :)
Först har vi detta då...
<?
$länk = mysql_connect ("localhost", "******","******")
or die ("Kunde inte ansluta");
$databas = mysql_select_db("webblitteratur_com");
$sql="SELECT * FROM boktips ORDER BY datum DESC";
$result = mysql_query("$sql");
while($rad = mysql_fetch_array($result)){
?>
Sedan skickar man detta...
<a href="las.php?id=<?=$rad['id']?>">
och tar emot det i las.php med denna kod...
<?
$länk = mysql_connect ("localhost", "******","******")
or die ("Kunde inte ansluta");
$databas = mysql_select_db("webblitteratur_com");
$sql="SELECT * FROM boktips WHERE id= $id";
$result = mysql_query("$sql");
while($rad=mysql_fetch_array($result)) {
?>
<tr align="left">
<th>
<?=$rad["titel"]?></th>
<th align="right"><?=$rad["forfattare"]?></th>
</tr>
<tr>
<td colspan="2"> <?=fixText($rad["rec"])?> </td>
Så visas dikten man klickade på... t.ex den med id 56 eller vad det nu blir... enkelt