TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg Hej alla!
Mitt webhotell kräver att jag använder sql istället för mysql till databasen...
kan hända att jag inte alls fattar detta... dock har jag använt lite mysql o det funkar bra, i alla fall de saker jag brukar göra.. har gästbok mm..
Fungerar sql på samma sätt?
med select * from tabell; mm....
/MVH Type :birp
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Menar du Microsoft SQL Server?
SQL är ett frågespråk (Structured Query Language). Detta språk, eller rättare sagt, dialekter av det används när du kommunicerar med de flesta dbms.
Det finns dock skillnader mellan det språk du använder för att kommunicera med MySQL jämfört med språket som används i SQL Server. Det är inte enkelt att lista alla skillnader här, men exempelvis använder du inte LIMIT i SQL-server (om jag minns rätt).
Du får nog byta dina databaskopplingar och köra igång och se var problemen dyker upp.
Det har även talats tidigare här på wF om skillnaderna i olika dialekter, så prova att söka så borde du hitta något smaskigt.
Mvh,
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Det verkar råda lite begreppsförvirring.
Om du med SQL menar Microsoft SQL server (MSSQL) så använder den också språket SQL. Det finns lite skillnader mellan den SQL som används i MYSQL och MSSQL men grunderna är desamma. Det mesta som finns i Mysql finns även i MSSQL (men inte tvärtom).
En sak som t.ex. inte finns i MSSQL är konstruktionen LIMIT. Det är bara att ändra din anslutning och testa. Återkom när du får problem.