webForumDet fria alternativet

'date'-fråga

7 svar · 244 visningar · startad av GrodanBoll

GrodanBollMedlem sedan sep. 2001788 inlägg

Hej hej

Jag har en kolumn som har 'date' som typ. Hos mig är detta fält valfritt, d.v.s man kan lägga in data där om man vill men annars kan man strunta i det.
Problemet är att när man inte lägger in någon data så lägger mySQL själv in '0000-00-00'. :(
E säkert bra på någe sätt men jag skulle vilja at fältet var tomt istället (''). Finns det något sätt som man kan komma runt det på? :q
Man kan ju alltid göra det till varchar men det e väl inte bästa sättet.

/Grodan :)

LAMPMedlem sedan mars 2002777 inlägg

Har du inställningen "not null" lägger den till '0000-00-00', men har du inställt på "null" gör den inte det. Så funkar det i min phpMyAdmin nu när jag testade.

Ursprungligen av LAMP Har du inställningen "not null" lägger den till '0000-00-00', men har du inställt på "null" gör den inte det. Så funkar det i min phpMyAdmin nu när jag testade.

Jag har så att man får ha null samt 'NULL' som standard och då får jag in '0000-00-00' när jag inte lägger in någe värde. :q
Men detta sker bara när jag uppdaterar datan via PHP, kör jag genom phpMyAdmin så funkar det som du säger... om jag lägger in datum = '' i sql-frågan så borde den väl sätta in NULL där? Eller kan det vara någe strul där? Jag kanske inte kan uppdatera fältet med '', då kanske den ser det som ett felaktigt datum och lägger in '0000-00-00'?

/Grodan :)

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Låter väldigt konstigt, då phpMyAdmin är skrivet i PHP.

Löste det genom att känna av om fältet innehåll någe eller inte. Var ju ingen speciellt snygg lösning eftersom det genererade mer kod, men det funkar iaf ;)

Har ni förslag på bättre lösningar får ni gärna visa det :)

/Grodan

Ursprungligen av SPiN Låter väldigt konstigt, då phpMyAdmin är skrivet i PHP.

Japp, men det var p.g.a at jag la in en tom sträng istället för ett NULL-värde.
Nu när jag känner av ifall fältet innehåller någe eller inte kan jag ju välja om jag vill lägga in ett NULL-värde eller en sträng.
Det var bara det som strulade, jag trodde mySQL skötte det hela med tydligen inte. ;)

/G

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Man kan ju alltid sätta in null i SQL-frågan istället för tom sträng.

Mvh,

Ursprungligen av @nders **Man kan ju alltid sätta in null i SQL-frågan istället för tom sträng.

Mvh,**

Japp, gjode så i slutet. Men då var jag ju tvungen att först känna av om jag skulle lägga i ett NULL-värde istället för att lägga in en datumsträng. Detta genererar ju mera kod, annars funkar det ju bra.

/G

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)