webForumDet fria alternativet

Ska det se ut så?

3 svar · 243 visningar · startad av Matti

MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Hej

Jag lekte lite med en tabell som jag skapade med en tutorial för ett tag sedan. Tänkte använda den för att lagra artiklar till en webbplats. Ser allt normalt i den här skärmdumpen? (något dum fråga kanske, men jag vill helst ha allting klart innan jag börjar slänga in innehållet)

http://www.mk.st/temp/mysql.gif

Fältet "id" ska alltså innehålla namnet på artikeln och "type" innehåller information om vilken typ av artikel det är så att jag senare ska kunna lista alla artiklar om X ämne. Vad de andra fälten innehåller borde framgå av namnen på dem.

Spelar det någon större roll vilken datatyp man använder för de olika fälten (text, varchar, longtext etc.) så länge allt fungerar som det ska? Det är egentligen bara i "content" som jag kommer att lagra större mängder text (iofs aldrig mer än 1000 ord).

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Använd inte text för annat än dom kolumner där du måste kunna lagra mer än 255 tecken.

Det är bara content som behöver vara text, för dom andra är det bättre med varchar

MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Okej, tack.

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

... och "type" innehåller information om vilken typ av artikel det är så att jag senare ska kunna lista alla artiklar om X ämne.

Då är det troligen bättre att skapa en tabell till med id och type. Sedan använder du id från den tabellen när du anger vilken typ av artikel det är.

Tar mindre plats och är lättare att underhålla, eftersom du inte har samma uppgift på mer än ett ställe (en grundregel när man arbetar med relationsdatabaser). Och går dessutom mycket fortare att lista alla artiklar inom samma ämne, eftersom indexeringen blir mycket effektivare.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)