webForumDet fria alternativet

Access denied fel vid SQL fråga

5 svar · 211 visningar · startad av mattiasnordin

mattiasnordinMedlem sedan maj 20012 080 inlägg

Hej, igen...

Jag får fel när jag kör mina SQL frågor mot en access 97 databas på en IIS5 server. Har precis ändrat rättigheterna på filnivå så det är med all sannorlikhet det som genererar följande fel. Är det någon som vet vilket konto det är som behöver skrivrättigheter i accessfilerna? Misstänker att det är den klassiska IIS_user användaren som har fått förlite accessrättigheter.

Felen jag får ser ut så här. Kanske kan vara bra om någon annan får samma symtom :q

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005' 

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]General error Unable to open registry key 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0x5a8 Thread 0x69c DBC 0x22c5d04 Jet'. 

/system_status/button_redirect.asp, line 38

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable query. 

/global_information_script/button_redirect.asp, line 34

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable query. 

/staffdatabase/admin/edit_staff_sql.asp, line 97

Olika fel på olika sidor vilket är intressant. Känns ändå som att felet är samma accessrättighet. Är det någon som tror något annat?

Det var ju inte helt sant att det blev olika fel. Det blir samma fel överallt om jag bara gör rätt!...

Är det någon fara att ge IUSR användaren full controll?

Tydligen så behöver den användaren åtminstone ha skrivrättigheter i accessdatabasen för att det ska fungera. Så det så...

Ouupss. Det var meningen att detta inlägg skulle vara ett svar på mitt "access denied" inlägg. Blev tydligen en ny tråd. Sorry...

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Jag slog ihop trådarna. :)

RXWD för IUSR_xxxx är korrekt. Det skall alltså vara för mappen där databasen ligger.

Frågor på det? ;)

Redigering: Jag tar också och flyttar tråden till Access, där den hör bättre hemma.

Mvh,

Man tackar...

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)